ad
GeschenkartikelenPremium

"Vreemd, maar de verkoop van loterij stijgt bij mij"

Carla Vanherbruggen van DBH Evergreen ziet toename gokken in crisistijden

carla en dieter
Carla Vanherbruggen en broer Dieter, die fulltime meehelpt in de winkel

Carla Vanherbruggen is, samen met haar man Patrick, sinds 2010 eigenares van dagbladhandel Evergreen in Evergem. Maar haar man staat niet op de winkelvloer: daarvoor krijgt ze hulp van haar broer Dieter, schoonzus Vanessa Vanlaere en Luna Willems, al 5 jaar als vakantiejobber present. "In crisistijden wil de klant al wat meer gokken. Dat merk je. Bij mij stijgt de verkoop van loterijproducten."

Een winkel met naam en faam

Carla werkte daarvoor altijd in klerenwinkels. "Ik wilde een kledingzaak opstarten, maar mijn dochter – die toen deeltijds in een krantenwinkel in Zelzate werkte – vertelde mij dat dagbladwinkel Evergreen, een zaak met naam en faam in de regio, te koop stond. Ze wilde dat samen met mij doen. Zo ben ik hier beland."

'Den Evergreen' was blijkbaar een naam in Evergem en omstreken. Voor Carla de zaak overnam, bestond hij al meer dan 40 jaar. Waarom zijn de vorige eigenaars dan gestopt? "Ze kregen het financieel moeilijk en de rekeningen stapelden zich op. Meer wil ik hier echter niet over vertellen, het ligt nogal gevoelig." Ondertussen is haar dochter ermee gestopt en om de hoek een eigen schoonheidssalon begonnen.

"Het is altijd mijn droom geweest om een eigen zaak te runnen. De overname van deze zaak vond ik een berekend risico. Er waren wel wat problemen met de rekeningen, maar de naam 'Evergreen' stond wel als een huis. En dus mag je er bijna van uitgaan dat nagenoeg alle klanten trouw zullen blijven. Dat voordeel had ik wel meteen. Het is altijd een goed draaiende winkel geweest en de locatie is perfect gelegen, op de markt." Je kan er inderdaad niet naast kijken, merken we zelf.

evergreen in evergem
Dagbladwinkel Evergreen op de markt in Evergem was al decennia lang een bekende zaak in de regio

Extra magazijn

Verbouwingswerken hebben de nieuwe eigenaars in eerste instantie niet uitgevoerd. "Pas in 2016 hebben we de zaak voor het eerst onder handen genomen. We hebben achteraan een aanpalend magazijn bijgebouwd, en de winkeloppervlakte werd met een meter verbreed. We hebben toen de inrichting ook wat opgefrist."

doopsuiker voor Koffie

Hebt u het aanbod verbreed om nieuwe inkomsten aan te boren?

"Vroeger hadden we een koffiehoek, vlak naast de kassa, maar vermits het daar steeds heel druk was, moest ik er ook voor zorgen dat we voortdurend met twee personen in de zaak stonden. Dat kost uiteraard geld, en op termijn evolueerde dat meer naar een praathoek waar af en toe wel eens een koffietje gedronken werd. Het extra personeelslid dat ik daarvoor moest laten werken, kostte mij meer dan dat de hoek mij opbracht."

"De coronajaren hebben alles een beetje versneld. De winkel mocht wel openblijven, maar de koffiehoek moest dicht. Na corona beslisten we vrij snel om hier niet mee verder te doen, en zijn we met de verkoop van doopsuiker gestart. Vandaag kan je hier wel nog steeds een meeneemkoffie krijgen."

"De koffiehoek evolueerde meer naar een praathoek, waar af en toe eens een koffietje werd gedronken" 

doopsuiker en geschenken
Na corona is Carla begonnen met de verkoop van doopsuiker.
"Ik hoef daar geen extra personeel voor in te schakelen: ik kan dit volledig alleen doen"

Feestballonnen

"Met doopsuiker starten leek mij leuk om te doen. Ik ga er niet rijk van worden, maar het helpt wel om alle eindjes aan elkaar te knopen. Terwijl mijn personeel in de winkel staat, kan ik werken aan de verkoopconcepten. Zelfs na sluiting werk ik er geregeld aan. Als klanten een bestelling willen plaatsen, vraag ik meestal rekening te houden met een 3-tal maanden levertijd. Handig is dat ik dit allemaal zelf kan doen."

"Daarnaast verkopen we ook speciale feestballonnen, onder meer voor communiefeesten, verjaardagen enzovoort …"

Sports betting

Ook sportweddenschappen biedt Carla aan. Als je de winkel binnenwandelt, heb je rechts meteen de sportsbettinghoek met een terminal van Magic Betting en Stanleybet. "En dat draait goed", zegt ze daarover. "Dagelijks komen er hier mensen spelen. En binnenkort, tijdens het WK, zal dit aantal zelfs toenemen."

"Ook sinds de verstrengde regels die aan gokkantoren werden opgelegd, zie ik een stijging van het aantal spelers bij ons. Wij moeten hen niet controleren op de zwarte lijst. En voor de rest levert die hoek mij geen extra werk, dus elke bet is meegenomen."

sportsbetting: Stanleybet en Magic Betting
Carla heeft een terminal van Stanleybet en Magic Betting staan. "Er wordt elke dag op gespeeld"

Geschenkjes en pasfoto's

Daarnaast verkoopt Carla ook geschenkartikelen en pasfoto's. Vooral dat laatste is vreemd, voor een krantenwinkel. "En dat draait bijzonder goed als supplementaire business", vertelt ze daarover. "Een klant vraagt een paar pasfoto's en binnen de minuut zijn ze klaar. Ik doe het ondertussen al een 4-tal jaar."

Hoe ben je daarin gerold?

"Toen de allerlaatste fotograaf in Evergem met pensioen ging, kwam hij ons vragen om deze activiteit over te nemen. Ik heb niet getwijfeld en heb zijn gerief overgekocht. Pasfotografen zijn helaas een uitstervend ras. En de regels voor pasfoto's zijn zodanig streng wat afmetingen betreft, dat ze meestal niet oké zijn als je ze zelf neemt. Dus ik zag er wel wat in."

geschenkartikelen
Bij dagbladwinkel Evergreen vinden klanten ook heel wat geschenkartikelen

Pers en rookartikelen 

Het aantal rokers daalt, en dat ziet Carla ook in haar winkel. "Maar daartegenover staat wel een groeiend aantal vapers. En de marges op die producten zijn ook beter dan op sigaretten, dus we hebben daarin een vrij groot aanbod ontwikkeld. Ik vrees echter dat daar binnenkort ook belastingen zullen worden op geheven."

"Vroeger hadden we op het vlak van e-sigaretten een bijzonder breed aanbod, ook in de open categorie.
Vandaag verkopen we meer simpele, gesloten systemen"

"Vroeger hadden we een bijzonder breed aanbod, ook in de open categorie. Vandaag verkopen we meer simpele, gesloten systemen. Als we een bepaald open systeem niet hebben, kan ik het wel vrij snel laten leveren."

Carla verkoopt zelfs CBD-producten. "Ook dat draait goed en we krijgen goede marges. Helaas mag je er geen reclame voor maken." Broodjes of andere voeding daarentegen, die vind je in haar winkel niet. "Je moet keuzes maken."

Wat persartikelen betreft, heeft ze de voorbije jaren een serieuze daling gezien. "De verkoop van pers is ten opzichte van 10 jaar geleden serieus gezakt. In het begin verkochten we 200 exemplaren van bv. Dag Allemaal, vandaag zijn het er geen 100 meer. Hetzelfde geldt voor kranten."

"Toch vreemd allemaal, als je weet dat tijdens corona verkondigd werd dat wij noodzakelijke winkels zijn en dus open moesten blijven. Langs de andere kant wordt er voortdurend gesleuteld aan de marges en daalt de verkoop van onze basisproducten. Wat pers betreft, verleiden ze de lezer met bijzonder goedkope abonnementsformules. Daar kunnen wij niet tegenop."

Wat nu wel positief nieuws is, is de stopzetting van de verkoop van sigaretten in automaten in de horeca (zie kader). "Dat is toch al een verkooppunt minder en kan voor ons voordelig uitdraaien."

Loterij stijgt 

De verkoop van loterijproducten anderzijds zit bij Carla in een stijgende lijn. Waar ligt dit aan? "Ik denk dat men in crisistijden al eens wat sneller een gokje waagt. De mensen hopen echt op een winnend lotje om de pijn van hun stijgende facturen te kunnen verminderen. De verkoop van loterijproducten stijgt bij mij. Vreemd, want je neemt een extra risico in zware tijden."

Een pakjespunt is Evergreen niet meer. "Veel te omslachtig en te veel werk, en al die pakjes moet je ook ergens kwijt zolang ze niet worden opgehaald. Neen, dat hoefde voor mij niet meer. Je verdiende er ook niet echt veel mee."

roken daalt, vapen stijgt
Carla: "Het aantal rokers daalt, maar daartegenover staat een groeiend aantal vapers"

"Ik ken mijn klanten allemaal persoonlijk en weet bijna altijd
waarvoor ze komen. Ik kan bij wijze van spreken
alles al op voorhand klaarleggen"

Persoonlijk contact

Krantenwinkels hebben het moeilijk. Hoe overleef je, los van de diversificatie die je hebt doorgevoerd?

Carla: "Het is belangrijk dat je al je klanten kent, dat je er ook geregeld een praatje mee slaat. Je moet ook altijd vriendelijk zijn, ook al heb jij een slechte dag, en alles doen wat ze vragen." Dat persoonlijke contact is uiteraard ook makkelijker in een kleine gemeente dan in een grootstad. "Dat klopt. Ik ken mijn klanten ook allemaal persoonlijk en weet bijna altijd waarvoor ze komen. Ik kan bij wijze van spreken alles al op voorhand klaarleggen."

"Bovendien wil ik ook dat de winkel elke dag proper is. En verander eens de locatie van alles wat je verkoopt: de klanten praten daar dan over. Ik ben elke dag bezig in mijn winkel; het is je kind!"

GEEN TABAK MEER IN HORECA
In de Kamercommissie Volksgezondheid werd recent een wetsvoorstel van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke goedgekeurd dat tabaksautomaten in de horeca verbiedt. Het verbod is vooral bedoeld om minderjarigen minder makkelijk toegang te geven tot sigaretten.
Voor tabaksautomaten in supermarkten wordt voorlopig een uitzondering gemaakt. Daar kan de leeftijd nog aan de kassa gecontroleerd worden. Het zou dan minder om impulsaankopen gaan. Ook bij de zelfscankassa's zullen controles moeten worden uitgevoerd. Een definitieve timing over het verwijderen van de automaten werd nog niet vastgelegd.

OPENINGSUREN DBH EVERGREEN
– Ma.–za.: 07.00–18.00 uur
– Zo.: gesloten
Vóór corona was de winkel open vanaf half zes 's morgens. "Tijdens de lockdownperiodes kwam er zo vroeg niemand langs: iedereen moest immers thuis blijven. Achteraf heb ik dat nieuwe openingsuur behouden, zo heb ik toch wat meer rust. En heel veel volk kwam er zo vroeg 's morgens nu ook weer niet", vertelt Carla daar nog over.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke
ad

Ontdek vorige edities