ad
TabakswarenPremium

De Krantenhoek uit Oudenaarde evolueert richting mini market

Leveringen aan huis in gans Oudenaarde

De Krantenhoek
De Krantenhoek in Oudenaarde evolueert meer en meer tot een mini market

Anja Anno (51) en Karine De Rouck (56) zijn sinds 2016 de trotse eigenaars van De Krantenhoek in Oudenaarde. Het koppel is dus op vrij late leeftijd in deze business gerold. "Ikzelf werkte daarvoor bij bpost en ben er momenteel in loopbaanonderbreking (een onderling akkoord tussen haar en de werkgever)", vertelt Anja. "Karine was kokkin bij het plaatselijke OCMW-rustoord." Toen beide dames de winkel overnamen, werden er al broodjes verkocht. "We beslisten echter na een paar maanden om ook eens een spaghetti klaar te maken, of een macaroni. Bleek dat die porties meteen vlotjes over de toonbank gingen." Hier zat meer in, dachten ze, en zo evolueerde De Krantenhoek meer en meer tot een mini market.

Op vraag van de klanten

Na een paar maanden bleek dus dat de klanten fan waren van de verse, warme maaltijden. "Er werd al eens wat anders dan een broodje gevraagd, en wij dachten: waarom ook niet. Toen vroeg men ons plots om ook aan huis te leveren. Zo zijn we langzaamaan in deze nieuwe business gerold", vertelt Anja. Karine gaf haar werk als kokkin bij het OCMW meteen op, om nu haar kookkunsten voor de eigen zaak in te zetten.

Maandmenu

Bestellingen kunnen telefonisch gebeuren, via de website (inclusief afhandeling van de betaling), "of zelfs via sms, mail of onze app". Vaste klanten krijgen ook een menu in de brievenbus geleverd, opgemaakt voor een ganse maand. "Zonder verplichting", benadrukt Anja. "Je mag 1x per week bestellen, of zelfs 1x per maand, en je kiest waar je zin in hebt. De tarieven voor wie kiest om zijn of haar maaltijd in de winkel te komen ophalen of voor wie kiest om die thuis te laten leveren, zijn ook dezelfde. En we leveren in gans Oudenaarde. Ondertussen zijn we ook al wat actief in Zwalm, maar dat zit nog maar in de beginfase.
De meeste klanten bestellen ruim op voorhand, tot zelfs twee weken. Maar wie nog snel iets wil, kan ook 's morgens nog bestellen en krijgt de bestelling 's middags al geleverd. Om alle bestellingen tijdig geleverd te krijgen, werkt het koppel samen met drie flexi-jobbers. "Alles wordt tussen 10.30 en 12.30 uur aan huis gebracht. Als je dus vóór 10.00 uur belt, nemen we je bestelling nog mee."

Maandmenu
Een voorbeeld van een maandmenu, dat klanten in de bus geleverd krijgen of in de winkel meenemen

Buiten de winkel staat ook nog een speciale voedingsautomaat waar 's avonds naast drank ook de dagschotels op overschot in geplaatst worden, nadat de winkel sluit. Na sluitingsuur kunnen klanten dus ook daar nog terecht. "De maaltijden mogen drie dagen in de frigo blijven staan, en we weten meestal ook perfect wat we moeten klaarmaken. De meeste klanten bestellen immers op voorhand, dus we kunnen bijna perfect inschatten welke hoeveelheden we moeten klaarmaken." Beide dames zijn ook in de buurt opgegroeid. Anja haar ouders hebben er elf jaar een café opengehouden. "We kennen onze klanten en hun wensen dus heel goed."

Om alles gebolwerkt te krijgen en aan de FAVV-regels te kunnen voldoen, is achteraan de winkel een kleine industriële keuken geïnstalleerd

Industriële keuken
Achteraan de winkel werd een kleine industriële keuken ingebouwd, om alle maaltijden vers te kunnen bereiden.

Ontbijtmanden en tapasplanken

Karine maakt alle warme maaltijden zelf. Op woensdag staat er zelfs een kip aan 't spit-kraam buiten opgesteld. En Anja smeert de broodjes naast haar toonbank. Om alles gebolwerkt te krijgen en aan de FAVV-regels te kunnen voldoen, is achteraan de winkel een kleine industriële keuken geïnstalleerd. Bestellingen gebeuren bij meerdere leveranciers. Ondertussen worden er ook al minibroodjes gemaakt – interessant voor bedrijven uit de buurt die een ganse dag vergaderen en geen tijd hebben om buitenshuis te gaan lunchen – en zelfs ontbijtmanden en tapasplanken. "Dat gaat in periodes", vertelt Anja daarover. "Ontbijtmanden of tapasplanken worden al eens gevraagd tijdens communiefeesten. Het is niet zo dat wij dit iedere week maken, maar zeker wel op speciale dagen zoals Moederdag, Nieuwjaar enzovoort. Ook tijdens de lockdownperiodes waren de tapasplanken enorm populair."

Mond-tot-mondreclame

Een succes van in het begin. En veel reclame moesten Anja en Karine voor hun maaltijdbereidingen niet maken. "We leven hier in een kleine gemeenschap en daar doet mond-tot-mondreclame het nog altijd het best", is Anja overtuigd. "We maken af en toe wel eens een flyer, en dan krijgen we wel eens 3 of 4 extra bestellingen, maar de meeste nieuwe klanten komen toch langs omdat ze het van kennissen gehoord hebben. Als je bijvoorbeeld één klant hebt die in een appartementsgebouw woont, en die is best tevreden, dan heb je er als snel 3 of 4 extra."

Anja Anno
Anja Anno: "We leven hier in een kleine gemeenschap en daar doet mond-tot-mondreclame het nog altijd het best"

Quality Guard

Uiteraard moet ook De Krantenhoek zich aan alle regels houden van het FAVV, het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen, net zoals eender welk restaurant. "Wij krijgen elke twee jaar controle over de vloer. Een restaurant zal zeker al wat meer gecontroleerd worden. Voor de rest is alles hetzelfde. Zij controleren onze dampkap en frigo's enzovoort. We betalen verder ook elk jaar voor het programma Quality Guard, waarmee we onze labels op de verpakkingen kunnen plaatsen." Quality Guard is een applicatie voor het beheer van voedselveiligheid, allergenen en voedingswaarden.

De winkel wordt ook heringericht, zodat wie binnenkomt automatisch "begeleid" wordt naar de voedingsmuur

Snoeien in tijdschriften

Om nog meer voeding te kunnen aanbieden, gaat het koppel binnenkort drastisch snoeien in hun tijdschriftenaanbod. "Titels die niet meer verkopen, verdwijnen uit ons aanbod. In de plaats van de wand waar nu die tijdschriften liggen, komt een nieuwe, grote frigo van 4 meter lang en 2 meter hoog, inclusief 1 meter diepvries, met verse groentjes, voorbereide slaatjes en diverse zuivelproducten. De vernieuwing is voorzien voor november. De volledige 'boekskeswand' verdwijnt dus. Enkel de toptitels zullen nog overblijven, en die worden vooraan geplaatst. De winkel wordt ook heringericht, zodat wie binnenkomt automatisch 'begeleid' wordt naar de voedingsmuur. We hebben die tip meegekregen van onze leveranciers. Zo evolueren we ook een beetje naar een mini market."
"Met de verkoop van pers, tabak en loterijproducten kom je er vandaag niet meer. Meer en meer mensen lezen online, en tegen de prijs van een abonnement kunnen wij niet opboksen. Je moet wel andere inkomsten zoeken", verdedigt Anja haar keuze.
Voorlopig doet ze de prijzen van haar maaltijden en broodjes niet omhoog, ondanks het feit dat haar leveranciers dat wél al gedaan hebben. De prijs van mayonaise bijvoorbeeld is al x3 in vergelijking met een paar maanden geleden.

Oude tijdschriftenwand De Krantenhoek
In de plaats van de wand waar nu die tijdschriften liggen, komt een nieuwe, grote frigo van 4 meter lang en 2 meter hoog, inclusief 1 meter diepvries, met verse groentjes, voorbereide slaatjes en diverse zuivelproducten

 

Kleinere stock

Anja heeft ook geleerd niet té veel te bestellen. Ook niet van tabaksproducten. Ze werkt nu met een veel kleinere stock dan vroeger. "Een grote voorraad tabak is ook niet meer nodig, want je bent niet verzekerd op diefstal van sigaretten. Ik ken mijn klanten en weet wat ze wanneer nodig hebben, en daar pas ik mijn bestellingen op aan. Ik bestel dus niet méér dan nodig."

Voor het contact met de klant

De trigger om dit werk te blijven doen, is het contact met de klanten. "Daar doen we het voor", besluit Anja. "De positieve feedback die je krijgt, maakt ons gelukkig en motiveert ons om verder te doen. Het is plezant om te horen dat het eten lekker was. Want voor het grote geld moet je deze job zeker niet doen."

OPENINGSUREN DE KRANTENHOEK
Maandag: 05.00–16.00 uur
Dinsdag: 05.00–18.00 uur
Woensdag: 05.00–16.00 uur
Donderdag: 05.00–18.00 uur
Vrijdag: 05.00–18.00 uur
Zaterdag: 06.30–16.00 uur
Zondag: gesloten
Het openingsuur van de winkel wordt binnenkort hoogstwaarschijnlijk een uurtje opgeschoven. "Dat heeft zeker met de energiecrisis te maken", aldus Anja. "Dat eerste uur, tussen 05.00 en 06.00 uur 's morgens, krijgen we maximaal tien klanten over de vloer, waarvan er al zeker vijf een uurtje later kunnen komen. Dat is te weinig om de oplopende energiekosten te dekken, zeker als je weet dat die vijf enkel en alleen een pakje sigaretten komen halen voor ze naar hun werk gaan. We zullen onze zaak in de week openen om 06.00 uur en sluiten om 18.00 uur, wat op maandag meteen ook twee uur langer zal zijn dan nu, en ook op woensdagnamiddag zullen we gesloten zijn."

flyer
Af en toe maken Anja en Karine een flyer. Bestellingen kunnen online geplaatst worden of zelfs via een app
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dimitri Van Moerkercke

Meer weten over

ad

Ontdek vorige edities