Le Chat Botté: een bronrijke lokale boekhandel
Le Chat Botté in Rixensart opende op 1 februari 2008 zijn deuren en is veel meer dan een boek- en dagbladhandel die kranten, sigaretten en producten van de Nationale Loterij verkoopt. Eigenares Delphine Hiernaut heeft er een echte plek van gemaakt om aangenaam boeken te ontdekken, maar ook pers, wenskaarten, geschenken en allerhande gadgets. Het is duidelijk voelbaar dat elk item dat te koop wordt aangeboden hier niet toevallig is. Het heeft het voorwerp uitgemaakt van bijzonder speurwerk en bijzondere aandacht. Dat is nu de sfeer van deze buurtwinkel gelegen in het hartje van Rixensart in Waals-Brabant.
liefde voor het lezen
Delphine Hiernaut heeft altijd van lezen gehouden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat zij een literaire opleiding met optie boekwetenschap volgde aan de universiteit van Louvain-la-Neuve en vervolgens verschillende stages liep bij boekhandels in Namen en Gembloux alvorens uiteindelijk in Rixensart uit te komen, waar boekhandel L'Echotier ter overname stond. De winkel besloeg toen 80 m2 en bood alleen de traditionele diensten van een boek- en dagbladhandel met kranten, sigaretten, loterijbiljetten, enkele dranken en snacks ... Vanaf het begin breidde ze de boekenafdeling uit, maar aangezien het onmogelijk is om de muren te verduwen, besloot Delphine te verhuizen, maar toch in het centrum van het kleine doch zeer commerciële stadje te blijven.
In een voormalige bank
In het najaar van 2010 verhuisde ze haar winkel naar een voormalige bank gelegen aan een pleintje in het centrum van Rixensart. Haar kantoor bevindt zich nu overigens in de oude kluis, waarvan er nog enkele overblijfselen zijn, zoals een imposante gepantserde deur en een paar kluisjes. Daar zit ze veilig, dat is zeker. Wat de winkel zelf betreft, die beslaat nu ongeveer 200 m2 ... Genoeg ruimte om een mooi assortiment boeken aan te bieden en om ontmoetingen met de auteurs te organiseren! De winkel is goed gelegen te midden alle andere buurtwinkels met talrijke parkeerplaatsen in blauwe zone, waardoor een vlotte doorstroom van het verkeer wordt gegarandeerd zonder dat de klant daarbij wordt benadeeld.
Op zoek naar marges
"We verkopen nog steeds veel pers, ook al maakt deze sector een duizelingwekkende val door. De jonge generatie leest de dagbladpers gewoon niet. Ze raadplegen liever het internet op hun smartphone ... of kijken naar het nieuws op tv of op hun pc", vertelt Delphine. De klantenkring van de winkel bestaat momenteel voornamelijk uit ouderen. Het is dus essentieel om de klantenkring te vernieuwen door verschillende artikelen aan te bieden en vooral met marges om het voortbestaan van de onderneming te verzekeren. "De marges op tabak zijn gekelderd en de lotto verschuift meer en meer naar online spelen. Dit is allemaal niet goed voor onze zaak. Het is dus essentieel dat we op zoek gaan naar producten die ons betere marges bieden", vertelt Delphine verder.
Snuisteren naar juweeltjes
Deze winkel, die uitnodigt tot ontdekken en die garant staat voor een portie verrassingen, biedt u vele geschenkideeën die te ontdekken vallen in het passeren van een schap. "Ik snuister graag en ben zo voortdurend op zoek naar juweeltjes die nergens anders te vinden zijn. Op dit moment bied ik bijvoorbeeld blikjes aan met zaden om te kweken. Een leuk en origineel dingetje om cadeau te doen op verschillende gelegenheden, zoals Moederdag bijvoorbeeld. Ik heb in dezelfde stijl ook 'kaartjes om te planten'. Het zijn leuke cadeautjes, die niet duur zijn en ons betere marges bieden." Delphine reist ook naar verschillende beurzen in België, Frankrijk en Duitsland om er de trends te volgen en originele gadgets te ontdekken die het aanbod van haar winkel zullen aanvullen.
De kern van het aanbod: boeken
Van bij het begin heeft Delphine er een erezaak van gemaakt om het aanbod aan boeken van allerlei aard uit te breiden, zowel voor kinderen, tieners als volwassenen. U vindt er uiteraard alle titels die de literaire actualiteit uitmaken, maar ook strips en manga, die erg populair zijn bij jongeren. "Persoonlijk ben ik verzot op manga", zegt Delphine die haar passie voor lezen deelt met haar vier medewerksters (2 voltijds en 2 deeltijds) die in de drukkere periodes worden bijgestaan door twee studentes. Allen houden zij van lezen en elk van hen heeft een eigen 'coup de cœur' of kritische mening over de boeken die zij hebben gelezen, om de klanten te oriënteren. Strookjes en hartjes verhalen hun commentaar op de uitgestalde boeken. Een zeer gewaardeerde hulp bij het kiezen van boeken voor zichzelf of om cadeau te doen.
"Ik snuister graag en ben zo voortdurend op zoek naar juweeltjes die nergens anders te vinden zijn"
Ontmoetingen en signeersessies
Le Chat Botté organiseert ook ontmoetingen en signeersessies met – hoofdzakelijk Belgische – auteurs, die niet alleen klanten uit de streek maar ook van ver daarbuiten aantrekken. "Wij hebben bijvoorbeeld een dame op bezoek gekregen die uit Noord-Frankrijk was gekomen om haar favoriete auteur te ontmoeten. Voor deze ontmoetingen richten Delphine en haar verkoopsters een deel van de winkel speciaal in om een maximum aan mensen te kunnen ontvangen. "We hebben tot 35 mensen verwelkomd voor een enkele ontmoeting", vertelt ze ons, "maar meestal zijn er een tiental mensen." Delphine organiseert gemiddeld één ontmoeting per maand met de hulp van de vertegenwoordigers van de uitgeverijen en waakt ervoor om auteurs van verschillende stijlen uit te nodigen.
Reclame via Facebook
Reclame maakt ze vooral via Facebook en Instagram, waar ze de verschillende evenementen aankondigt, maar ook de nieuwe producten die in de winkel komen en wedstrijden. Het is een van haar deeltijdse werknemers die zich ontfermt over de opvolging van deze communicatie. Delphine stelt vast dat de volgers van de pagina van de winkel voornamelijk uit de streek komen, maar soms ook van verder weg. Er zij op gewezen dat de wedstrijden steeds verschillende thema's hebben en steeds op een ander publiek gericht zijn om de contacten op sociale netwerken voor verschillende soorten doelgroepen aantrekkelijk te maken.
Delphine beschouwt zichzelf als een buurtwinkel ten dienste van de bevolking
Verdeling van de omzet
Pers en boeken zijn momenteel goed voor ongeveer 50% van de omzet van de winkel, terwijl papierwaren en wenskaarten goed zijn voor 10% en geschenkartikelen voor 15%. De rest is verdeeld tussen tabak en loterijspelen, waarop de marges steeds kleiner worden.
Geen alcohol, geen pakjes
"Ik heb ervoor gekozen geen alcohol te verkopen, noch pakjes te verzorgen", zegt Delphine. "Wat sportweddenschappen betreft, zijn wij een team van vrouwen die liever lezen dan sporten. Dus ook daar koos ik om er niet in te stappen." Anderzijds beschouwt Delphine zichzelf als een buurtwinkel ten dienste van de bevolking en daarom biedt ze een fotokopieerservice aan en verkoopt postzegels en vuilniszakken van de gemeente.
En hoe zit het met de toekomst?
Wat de huidige situatie betreft, preciseert Delphine dat het coronavirus een echte rem op haar activiteiten is geweest, ook al was haar zaak slechts een maand gesloten. Ze voelt zich al sinds januari erg somber, maar geeft toch de moed niet op. De volgende stap zal ongetwijfeld een online verkoopsite zijn, die momenteel wordt uitgedokterd. Er zij ook op gewezen dat de winkel reeds levert aan scholen, bibliotheken en instellingen en dat klanten te allen tijde bestellingen kunnen plaatsen voor boeken die (nog) niet in de winkel te koop zijn.