ad
Winkelier aan het woordPremium

Pakjespunt is kloppend hart van Dagbladhandel Veerle & Eddy

Dagbladhandel Veerle & Eddy
"Als het nodig is, steken onze zoon en dochter een handje toe. Voor de rest is het gewoon wij tweetjes", aldus Veerle en Eddy

Veerle Delboo en haar man Eddy staan al 34 jaar achter de kassa van hun Dagbladhandel Veerle & Eddy. Dat maakt ze, op z'n zachtst gezegd, ervaren rotten in het vak. Ze bouwen hun winkel op de succesformule van een klassiek maar sterk aanbod en een trouw klantenbestand, met als kloppend hart hun postpunt. Bij het binnenwandelen vinden klanten steevast hun weg naar het postpunt van Veerle. En er staat altijd wel iemand aan te schuiven. "Het zorgt voor enorm veel beweging in onze winkel", aldus Veerle en Eddy.

"Smeert als zachte boter"

Veerle Delboo en haar man Eddy baten hun krantenwinkel in de Broederlijkheidstraat in Oostende al uit sinds 1 augustus 1988. De krantenwinkel kreeg vorm in een voormalige ijzerwinkel en al gauw opende het paar een tweede winkel, eveneens in Oostende. "Maar die zaak hebben we stopgezet bij de geboorte van ons zesde kindje", aldus Eddy. Sindsdien staan de twee zij aan zij in de winkel. "Als het echt nodig is, steken onze zoon en dochter wel een handje toe, maar voor de rest is het gewoon wij tweetjes. En dat smeert als zachte boter", lacht Eddy. Veerle ontfermt zich over het postpunt, Eddy handelt alle andere diensten en aankopen af.

Dagbladhandel Veerle & Eddy
"Wij vullen voor deze buurt een beetje de rol van buurtwinkel in", vertelt Eddy

Klassiek aanbod

Getuige van sterk wijzigende sector

34 jaar achter een krantenwinkelkassa staan, maakt van Veerle en Eddy getuigen van een sterk veranderende sector. "We hebben veel zaken zien veranderen: productgroepen die verdwijnen en nieuwe die geïntroduceerd worden in de markt. In het hele begin boden wij zelfs nog naaigaren aan en een groot aanbod speelgoed. Dat is allemaal verdwenen. We hebben ook een heel uitgebreid papeterie- en kantooraanbod gehad. Dat hebben we nog steeds, maar dat blijft vandaag de dag echt wel beperkt tot de basis. Het is lastig concurreren met supermarkten en winkels zoals Action die echt spelen met prijzen. Anderzijds zagen we de introductie van de lotto- en krasbiljetten, en later ook van sportweddenschappen in de krantenwinkel. Die laatste hebben wij zelf ook uitgeprobeerd, maar dat sloeg bij ons niet zo goed aan. Er was gewoon te weinig vraag naar onder onze klanten."

Krantenronde

Het aanbod houden Veerle en Eddy heel klassiek. En dat werkt. "Onze grootste omzetmaker is waarschijnlijk de tabak", aldus Eddy. "En ook onze pers draait nog heel goed." Dat is eraan te zien: een rek van 6 meter met perstitels vult de winkel. "En als klanten vragen naar een bepaalde titel, dan zorgen we ervoor dat die ook in de rekken ligt. We doen daarnaast ook elke dag een krantenronde, een dienst die onze klanten heel sterk waarderen. We brengen zo'n 150 kranten, tijdschriften en abonnementen aan huis en dat doen we al van toen we gestart waren met onze winkel in 1988. Tijdens de lockdown vroegen ook meer en meer klanten om aan huis te leveren, omdat er bij sommigen toch wel wat schrik was om het huis te verlaten. Naast de krantenronde leveren we ook aan supermarkten via het systeem van doorlevering."

Dagbladhandel Veerle & Eddy
Eddy gaat elke dag op krantenronde om kranten en tijdschriften aan huis te leveren

Kloppend hart van de zaak

Het pakjespunt daarentegen vormt het kloppend hart van de zaak. Veerle ontvangt en bezorgt pakjes aan hun bestemmelingen met een flair die alleen ervaren rotten in het vak zich eigen kunnen maken. Dat is niet zo gek: Eddy en Veerle bieden de dienst namelijk al van bij het prille begin aan. "We zijn 20 jaar geleden begonnen met het pakjespunt, toen nog enkel met Kiala. Maar van zodra de kans zich voordeed, hebben we uitgebreid met nog meer diensten. Momenteel bieden we bpost, PostNL, UPS, Mondial Relay en Homerr aan." En klanten uit heel Oostende komen naar Dagbladhandel Veerle & Eddy om hun pakjes op te halen of terug te sturen. Bij het binnenwandelen vinden ze steevast hun weg naar het postpunt van Veerle. En er staat altijd wel iemand aan te schuiven. "Het zorgt voor enorm veel beweging in onze winkel. En een groot deel van de klanten die een pakje komen halen of brengen, grabbelen ook vlug een krant, tijdschrift of krasbiljet mee. Het biedt voor ons dus alleen maar voordelen."

"Nieuwe klanten halen we binnen met ons pakjespunt, dus een website is in ons geval niet zo nuttig"

Dagbladhandel Veerle & Eddy
Veerle en Eddy bieden al 20 jaar een pakjesdienst aan en hebben die doorheen de jaren sterk uitgebreid

Achter de schermen

Online zijn Veerle en Eddy enkel op Facebook aanwezig. "We zijn daar zelf niet zo in thuis", aldus Eddy, "dus het is vooral onze dochter die zich daarmee bezighoudt. Maar het is wel een leuke manier om met klanten te communiceren. Ze reageren wel vaak op berichten die op Facebook worden gepost. We laten hen ook een beetje zien wat er achter de schermen van onze winkel allemaal gebeurt. Voor de rest vinden wij online aanwezigheid niet nodig. Wij vullen voor deze buurt een beetje de rol van buurtwinkel in en bouwen op een heel trouw klantenbestand. Nieuwe klanten binnenhalen gebeurt al met ons pakjespunt, dus nog meer energie en tijd steken in een website is in ons geval niet zo nuttig."

Dagbladhandel Veerle & Eddy
Op Facebook kunnen klanten meevolgen hoe het er achter de schermen soms aan toe gaat bij Dagbladhandel Veerle & Eddy. "We krijgen best veel reactie op berichten", klinkt het

Invloed Covid-19

Ook tijdens de coronacrisis bleven de klanten van Veerle en Eddy hen trouw. "We hebben geen opmerkelijke terugval gemerkt in het aantal klanten. Een heel klein aantal bleef weg uit schrik, maar voor hen leverden we kranten en tijdschriften gewoon aan huis. Vervelend waren wel de talrijke maatregelen. Er komen hier op een dag heel wat klanten over de vloer, maar tijdens COVID-19 mocht je maar met zoveel binnen. Dat resulteerde in lange rijen buiten de winkel – geen pretje in de winter. Er moest ook afstand bewaard worden, dus dat bezorgde zowel ons als onze klanten best wat stress. We zijn dus maar al te blij dat we daar vanaf zijn."

Dagbladhandel Veerle & Eddy
Bij het binnenwandelen vinden klanten steevast hun weg naar het postpunt van Veerle

"Stilaan uitbollen"

"We zitten goed waar we momenteel zitten", beaamt Eddy wanneer we hem vragen of er nog grootse plannen in het nabije of verre verschiet liggen. "We zijn stilaan wat aan het uitbollen en ik denk niet dat onze kinderen de winkel zullen verderzetten. De winkel is open van 7 uur 's morgens tot 18 uur 's avonds, en dat bijna elke dag. En we zijn vaak al van 5 uur 's morgens bezig en heel vaak ook nog na sluitingsuur. Wij sluiten de winkel ook nooit. Om het jaar nemen wij twee weekjes verlof en dan staan onze zoon en dochter in de winkel. En ze hebben al vaker aangegeven dat ze die lange uren en werk in het weekend liever aan zich laten voorbijgaan. En dat is oké", beaamt hij. "Het is nu eenmaal geen evidente job."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
ad

Ontdek vorige edities