“Pakjesdienst heeft cliënteel sterk verruimd"
Langs de drukke Gistelse Steenweg in Brugge botsen we op Dagbladhandel Michiel en Ann – in oppervlakte misschien een kleine winkel, maar wel één die haar ruimte optimaal benut. En één die druk bezocht wordt. De bel rinkelt voortdurend, klanten worden warm verwelkomd door uitbater Michiel Van Massenhove. “We hebben het geluk dat we aan een drukke baan huizen. Mensen van over de hele provincie springen hier binnen. En ook onze uitgebreide pakjesdienst zorgt voor de nodige trafiek.”
Opgegroeid tussen de kranten
Michiel Van Massenhove staat dit jaar 13 jaar achter de kassa van Dagbladhandel Michiel en Ann. Hij nam de winkel pas in 2009 over van zijn vader, maar groeide praktisch op tussen de kranten. “Mijn vader nam de winkel over toen ik een jaar of 16 was en ik heb er altijd in meegedraaid. Ik ben kok van opleiding, ik ben afgestudeerd aan de Hotelschool Ter Groene Poorte. Was het niet van de winkel, dan was ik hoogstwaarschijnlijk een eigen bistro begonnen. Maar ergens wist ik altijd al dat ik ooit in de winkel zou belanden.”
Vertrouwd gezicht
Klanten botsen bovendien nog steeds op het vertrouwde gezicht van Michiels vader wanneer ze over de vloer van de winkel komen. “Mijn vader nam de dagbladhandel 33 jaar geleden over, maar toen huisden we nog aan de overkant van waar de winkel nu gevestigd is. Hij huurde dat pand echter en wou graag iets kopen, dus zijn we naar hier verhuisd. Grappig is wel dat de oorspronkelijke krantenwinkel ook net op deze plek zat”, lacht Michiel. “Mijn vader draait tot op vandaag nog steeds mee in de winkel en helpt me waar hij kan. Maar vooral de klanten zijn blij hem hier nog tegen te komen. Velen van hen komen tenslotte zelf al praktisch heel hun leven naar de winkel.”
Vroege uren
“Mijn vrouw Ann is mee in de zaak gestapt toen ik die 13 jaar geleden overnam van mijn vader. Oorspronkelijk deed ik de voormiddagen en zij de namiddagen, maar tegenwoordig is het simpelweg te druk om dat nog vol te houden. Ann springt nu ook in de voormiddag bij. We zijn trouwens de enige in de regio die zo vroeg al open zijn. We openen de winkel elke dag, uitgezonderd op zondag, om halfzes. Dat brengt veel klanten die al vroeg op de baan zijn naar onze winkel.”
Trouwe klanten
En de klanten die over de vloer komen, zijn heel trouw. “Het is hier altijd druk”, beaamt Michiel, “maar dat maakt het ook gezellig en plezant. Ik probeer klanten ook beter te leren kennen, hun naam te vragen en hen ook effectief met hun naam aan te spreken. Het gebeurt vaak dat klanten langskomen voor een pakje, en nog voor ze de drempel over zijn, ben ik daar al met hun pakje zonder dat ze hun naam hebben moeten zeggen”, lacht hij. “Dat creëert een bepaalde vertrouwdheid die mijn klanten oprecht waarderen.”
Klassiek aanbod
Michiel houdt het aanbod heel klassiek. In zijn winkel zal je geen prullaria, zoals hij het noemt, terugvinden. “Ik heb van mijn winkel heel bewust geen halve bakkerij of koffiebar gemaakt. Elk z’n stiel en elk z’n artikel. Voor mij werkt het klassieke aanbod heel goed, dus ik ga hier morgen niet per se gaan diversifiëren. We hebben ook het geluk dat we op een heel drukke baan zitten die loopt van Gistel tot Brugge. Ik heb klanten die vanuit Adinkerke komen. De hele provincie passeert hier bij wijze van spreken, dus mijn locatie is wat dat betreft goud waard. Daarbovenop zorgt mijn pakjesdienst voor enorm veel trafiek.”
“Jonge mensen vinden hun weg naar mijn winkel dankzij mijn pakjespunt”
Uitgebreid pakjespunt
Die pakjesdienst is bij Dagbladhandel Michiel en Ann nu eenmaal enorm uitgebreid. Klanten kunnen er met hun pakjes van bpost, PostNL, DPD, Mondial Relay, Homerr, UPS en DHL terecht. Enkel GLS ontbreekt nog in dat rijtje. “We bieden al enkele jaren een pakjesdienst aan, maar het kende een enorme boost toen de overheid komaf maakte met de exclusiviteitscontracten die oorspronkelijk golden waardoor je je maar aan één dienst kon verbinden. Wij hebben er één voor één diensten bijgenomen. Het eist veel ruimte van mijn winkel op en vraagt een grote organisatie om alles op orde te houden, maar voor mij brengt het enorm op. Elke klant die een pakje komt halen of brengen, en dat zijn er enorm veel, is een kans op meerverkoop. Plus het brengt ook een jonger publiek naar mijn winkel en die worden vaak vaste klant. Het werk loont dus wel.”
Meer dan 250 perstitels
Niet alleen voor de pakjesdienst komen klanten van ver, ook voor het persaanbod van Dagbladhandel Michiel en Ann komen klanten graag over de vloer. “In tegenstelling tot de algemene tendens doet onze persverkoop het best goed. De verkoop van kranten daalt wel jaar na jaar en ook de Krant van West-Vlaanderen, tot voor kort nog een koploper, doet het nu minder goed sinds de regio’s werden samengevoegd. Maar los van kranten draait de pers hier echt goed. Ik verkoop hier meer dan 250 perstitels. Vooral interieur- en fietsboekjes verkopen goed, daar komen klanten zelfs van ver voor.” Dat komt ook omdat Michiel luistert naar wat zijn klanten willen. Franstalige titels liggen er voor het handjevol Franstalige klanten die nog bij hem over de vloer komen en het ene Italiaanse magazine voorziet hij speciaal op vraag van een klant die er ooit eentje las op reis in Italië. “Luisteren naar klanten en dan pas het aanbod samenstellen, zo ga ik meestal te werk.”
Rotte appels
Met de doorvoering van de nieuwe wetgeving omtrent sportweddenschappen in de dagbladhandel heeft Michiel geen problemen. “Integendeel, het lijkt me net een goeie zaak. Voor mij verandert er alvast niet veel want er liggen hier reeds meer dan 250 perstitels, dus dat aantal moet ik niet opvoeren om mijn F2-licentie te behouden. Ik heb zelf maar één toestel staan en dat is voor mijn winkel voldoende. Ik ben helemaal niet jaloers trouwens op de krantenwinkels die meerdere toestellen hebben staan maar ook pers aanbieden. Wel ben ik blij dat dit de rotte appels uit de mand zal halen, en daarmee doel ik op winkels die amper pers verkopen en toch sportweddenschappen aanbieden. Dat zijn verdoken wedkantoren, en bovendien oneerlijke concurrentie voor de echte krantenwinkeliers.”
Bankieren in de krantenwinkel
Binnenkort zullen klanten ook een zichtrekening kunnen openen in Dagbladhandel Michiel en Ann. “Eind maart komt Nickel hier een toestel installeren. Het grote voordeel voor mij is dat er bij betalingen met een Nickel-bankkaart geen transactiekosten aangerekend zullen worden. Er wordt sinds Covid-19 veel meer met de kaart betaald en tegen juni zullen handelaars verplicht een terminal moeten hebben in hun zaak. Ik heb het alleen altijd spijtig gevonden dat die transactiekosten op de zelfstandige vallen. Zeker wij krantenwinkeliers kunnen niet concurreren met onze prijzen zoals bijvoorbeeld kledingwinkels dat wel kunnen. Daar liggen de marges maal drie en is die transactiekost een kleine kost. De Nickel-bankkaart zal dus welgekomen zijn.”