Een atypische krantenwinkel die luxe alcohol verkoopt
alsook handgemaakte sigaren en Belgische kazen
Het is alom geweten. Om te overleven moet onze sector zichzelf voortdurend in vraag stellen en nieuwe diensten en producten aanbieden met marges die ons in staat stellen te leven en de onderneming verder te ontwikkelen. Dat is wat Julien Paulet doet in zijn dagbladhandel/delicatessezaak in Jemeppe-sur-Sambre in de provincie Namen. Chez Dan omschrijft zichzelf als een "conceptstore gespecialiseerd in de verkoop van alcohol". Maar onlangs opende hij ook een gloednieuwe kaas- en delicatessenafdeling ... en niet te vergeten de sigarenkelder. Een atypische zaak die Kiosk moest bezoeken.
Onafhankelijk worden
Julien Paulet is afkomstig uit Ath en heeft jarenlang als inkoopmanager in de supermarktsector gewerkt, van Doornik tot Moeskroen, voor een zelfstandige baas. Hij leerde duizend-en-een zaken en besloot, na zich erin te hebben verdiept, een eigen zaak op te richten om zijn eigen ideeën in de praktijk om te zetten.
Daarom hebben hij en zijn vrouw Danièle Vandecassye 13 jaar geleden een kleine dagbladhandel in Jemeppe-sur-Sambre, de streek waar Danièle vandaan komt, overgenomen. In een paar jaar tijd is de oppervlakte van de winkel toegenomen van 24 tot 89 m2 door middel van twee uitbreidingen, 7 en 13 jaar geleden na de overname van de winkel.
Van lederwaren tot sigaren ...
In het begin ontwikkelde hij samen met zijn vrouw een afdeling lederwaren en 8 jaar geleden begon hij met de verkoop van kwaliteitsvolle handgemaakte sigaren. De twee dichtstbijzijnde referentiewinkels in de sector van de luxesigaren bevinden zich in Namen en Montignies, ver genoeg om hem in staat te stellen nieuwe lokale en zelfs verderaf gelegen klanten aan te trekken.
Hij besefte dat luxe betere marges kon opleveren en dus besloot hij luxe gedistilleerde dranken te gaan verkopen. "Ik koos spirits. Ik had ook Belgische ambachtelijke bieren kunnen verkopen, maar ik ben allergisch voor bier," lacht Julien.
Exclusieve sterke drank ...
Op het gebied van sterke drank werkt hij samen met leveranciers die exclusieve producten aanbieden die niet in de supermarkten verkrijgbaar zijn. Met zijn ervaring als sommelier in supermarkten ontwikkelt hij zelfs rums, whisky's en gins met hen, die hij dan onder zijn eigen label "Chez Dan" verkoopt en met zijn originele logo (een man met een baard - misschien Julien? - met een bolhoed op en een zonnebril op zijn gezicht). Sinds de laatste renovatie worden de gedistilleerde dranken op aangename wijze gepresenteerd in een daaraan gewijde moderne ruimte in industriële stijl.
... tot atypische kazen en wijnen
Als gevolg van de ravage door corona in de horecasector heeft het café naast de winkel, café Jemeppe, zijn deuren gesloten. Julien maakte van de gelegenheid gebruik om het gebouw te kopen en zijn winkel uit te breiden. Hij biedt nu producten aan van een kaaswinkel die gespecialiseerd is in Belgische kazen, wijnen en delicatessen. Ook hier probeert hij exclusieve producten en zelfs zijn eigen merk aan te bieden. Julien en zijn vrouw hebben een gespecialiseerde verkoopster in dienst genomen om de kaaswinkel te runnen. Zij brengt haar kennis verkregen via grootdistributeurs, haar originele ideeën en haar liefde voor het product mee. Zij is ook in staat om goede raad te geven. De kaaswinkel is elke dag open uitgezonderd op zondag en maandag.
Een sigarenkelder
De werkzaamheden in de nieuwe uitbreiding van de winkel zijn uitgevoerd door plaatselijke en Waalse ambachtslieden - men zou zelfs van kunstenaars kunnen spreken, aangezien het resultaat zo professioneel en origineel is. De garage die vroeger de twee winkels scheidde, werd omgebouwd tot een ruimte voor de verkoop van sterke drank. Er is ook een sigarenkelder die voldoet aan alle hygrometrische eisen die dit luxeproduct stelt. Het zal binnenkort worden uitgerust met rekken van cederhout, een houtsoort die de vochtigheid perfect absorbeert en daarom bijzonder geschikt is voor de optimale bewaring van sigaren. Een must.
Zoals u ziet, is Julien Paulet gepassioneerd door wat hij doet en wil hij het beste voor zijn producten en dus ook voor zijn klanten.
"Door mijn constante nieuwsgierigheid ben ik steeds op naar nieuwe ideeën"
schrappen van schrijfgerei en boeken
Intussen heeft de krantenwinkel de papierhandel opgegeven en zijn boekenaanbod sterk beperkt, omdat er op dit gebied concurrenten in de buurt zijn die zeer goed bevoorraad zijn en beter in staat zijn aan de vraag te voldoen.
"Door mijn constante nieuwsgierigheid ben ik steeds op zoek naar nieuwe ideeën", vertelt Julien, "en ik volg mijn leveranciers en andere bedrijven op Instagram om zo heel snel op de hoogte te zijn van nieuwe producten en trends, zodat ik ze uiteindelijk in de winkel kan aanbieden." Je zou kunnen zeggen dat Juliens filosofie die van een levensgenieter is: "Drink goed, eet goed en rook goed."
Facebook en mond-tot-mondreclame
Om zichzelf bekend te maken, maakt Julien veel gebruik van sociale netwerken zoals Facebook, waar hij snel reageert op alle verzoeken. Hij kondigt ook nieuwe producten aan, organiseert wedstrijden en publiceert foto's van de winkel en de producten die te koop zijn. Hij vertrouwt ook sterk op mond-tot-mondreclame omdat hij exclusieve luxeproducten aanbiedt die elders in de regio niet of nauwelijks te vinden zijn.
"Zonder pretentieus te zijn, gaan we het Ikea-principe toepassen
Het Ikea-principe
De volgende stap is de klanten te laten binnenkomen via de kaaswinkel, de sterke drank en sigaren te passeren alvorens de toonbank te bereiken waar kranten en sigaretten worden verkocht, en de winkel te verlaten via de dagbladhandel zelf. "Zonder pretentieus te zijn, gaan we het Ikea-principe toepassen," zegt Julien. "Op deze manier krijgen klanten de kans om ons hele aanbod te zien en wordt voorkomen dat ze elkaar kruisen zoals de coronamaatregelen ons opleggen! Twee vliegen in één klap!"
"covid heeft ons geholpen"
"In feite kan ik ook zeggen dat, in tegenstelling tot heel wat collega's, covid ons heeft geholpen. De mentaliteit is geëvolueerd en de mensen hebben een groeiende behoefte om zich te amuseren nadat zij lange tijd in lockdown zijn geweest. Zij hebben hun manier van leven en consumeren veranderd. En wij hebben onze manier van verkopen veranderd", zegt Julien. "Zoals elke detailhandelaar moeten we anticiperen op de vraag en die creëren," zegt hij. Volgens Julien is het belangrijk om altijd te evolueren. Niet statisch blijven, luisteren naar de klanten, maar ook de trends en de nieuwigheden volgen en altijd iets anders doen.
Vertrouwen in de toekomst
Sinds ongeveer twee jaar is er een Night & Day gevestigd op een steenworp van de conceptstore van Julien en Danièle. "Ik ben er niet bang voor", zegt hij, "ook al was ik in het begin bang en keek ik veel naar ze. Vandaag kan ik zeggen dat het me net nog meer stimuleert om nieuwe ideeën op te doen. Dat is onze kracht in vergelijking met die ketens, waar de managers niet de vrijheid hebben die wij wel kennen!"