"wat klanten willen, bepaalt mijn aanbod"
Sylvester de Reviere van dagbladhandel Den Inktpot draait op het oeroude principe schoenmaker blijf bij je leest. Hij houdt zijn aanbod bewust klassiek en stuurt pas bij wanneer klanten een tekort opmerken. “Zo houd ik al 2,5 jaar mijn winkel goed draaiende”, vertelt Sylvester. “Luisteren naar wat klanten willen en kijken naar wat mijn collega’s uit de omgeving wel of niet kunnen aanbieden – dat bepaalt mijn aanbod.” Tijdens de eindejaarsperiode doet Sylvester gouden zaken. Hij pakt uit met leuke geschenkpakketten en unieke geschenkartikelen. Lotto Krasbomen laat Sylvester personaliseren door zijn klanten en die verkopen dan ook als zoete broodjes.
“Ondernemen zit in het bloed”
Carrièreswitch
Sylvester De Reviere is sinds 1 juni 2019 uitbater van dagbladhandel Den Inktpot in Deinze. De vorige uitbaters baatten de winkel zo’n 15 jaar uit voor ze het te overnemen plaatsten. “Toen ik 2,5 jaar geleden botste op de winkel was ik zelf 45 jaar. Ik werkte als productiearbeider, maar op die leeftijd had ik het een beetje gehad met werken voor een baas”, lacht Sylvester. “Ik wou dus iets compleet anders, iets nieuws voor mezelf. De winkel was perfect. Sindsdien heb ik nog geen moment spijt gehad van die carrièreswitch.”
Familie van ondernemers
Het is niet zo verbazend dat Sylvester uiteindelijk zelf een eigen winkel is begonnen. “Het ondernemen zit bij de familie De Reviere in het bloed”, vertelt hij. “Mijn ouders waren zelf heel hun leven zelfstandig. Ze hadden een bakkerij in Deinze. De appel valt dus niet ver van de boom. Veel klanten van hen komen trouwens nu naar Den Inktpot simpelweg omdat ze mij al heel hun leven kennen van de bakkerij.”
“Mijn aanpak houdt mijn aanbod heel klassiek, maar ik ben van het principe schoenmaker blijf bij je leest”
Geschenkpakketjes
Sylvester staat voornamelijk alleen in de winkel. Enkel op vrijdagvoormiddag komt flexijobber Lisa een handje toesteken. “Zij helpt in de zaken die minder voor mij gediend zijn. Zo maakt ze geschenkpakketjes voor de eindejaarsperiode of pakketjes met enkele lottoformulieren die wij zelf samenstellen voor onze klanten. Daar heeft zij wel oog voor. Op de eindejaarsperiode spelen wij sterk in. We creëren een gezellige hoek met geschenkideetjes, verpakpapier … We zoeken daarbij naar unieke producten – denk aan Filliers, een mooi streekproduct. Wij bieden bijvoorbeeld een Filliers gin fles met een mooi glas in een pakket aan, hangen er een strik op en dat kunnen klanten zo meteen meedoen en cadeau doen aan geliefden. Of onze Lotto Krasbomen laten wij personaliseren, we adviseren klanten zelf nog extra kraslotjes bij te steken in de boom of bijvoorbeeld een wenskaartje of de menu voor het avondeten. Dat presenteert heel leuk op een kersttafel! Als ik naar beurzen ga, neem ik Lisa ook altijd mee. Het is namelijk daar dat we inspiratie opdoen voor bepaalde geschenkpakketten – en uiteraard ook leuke producten – die wij dan in de winkel kunnen aanbieden.”
Dagbladhandel Den Inktpot in een notendop
Locatie
Dorpsstraat 22, 9800 Deinze
Openingsuren
Maandag: 05:30 - 12:30
Dinsdag: 05:30 - 18:00
Woensdag: 05:30 - 15:00
Donderdag - vrijdag: 05:30 - 18:00
Zaterdag: 06:00 - 15:00
Aanbod
Persartikelen, (e-)tabak, kansspelen, drank, snacks, wenskaarten en geschenkartikelen
“Ik kijk niet naar concurrentie”
Gratis parkeergelegenheid = veel klanten
Bij het binnenwandelen van de winkel valt het wenskaartenaanbod meteen in het oog – het neemt maar liefst een vierde van de hele winkel in beslag. “Ik investeer wel in mijn Hallmark-wenskaartenaanbod. Ik heb in totaal zo’n 17 meubels en molens staan met een heel divers aanbod – nu uiteraard wat meer aangezien we de eindejaarsperiode naderen. Dat verkoopt hier heel goed. Mensen geraken met de auto namelijk niet zo gemakkelijk in het centrum van Deinze, dus voor zo’n kleine aankoop als een wenskaart komen ze liever tot bij mij. Aan mijn winkel is er een heleboel gratis parkeergelegenheid, dus dat trekt velen over de streep.”
“krantenwinkel blijft krantenwinkel”
En daar speelt Sylvester gretig op in. “Ik probeer zowat alles aan te bieden wat praktisch kan zijn voor mijn klanten. Een klein aanbod snacks, wat wijn, wat bier – ik heb voornamelijk een mannelijk cliënteel – zorgt ervoor dat klanten niet tot naar het centrum van de stad moeten rijden voor een snelle aankoop. Dat werkt hier in mijn winkel heel goed. Voor de samenstelling van mijn aanbod kijk ik ook absoluut niet naar mijn concurrenten. Wat ik wel doe, is zelf door mijn winkel wandelen en me verplaatsen in de klant. Ik stel mezelf dan de vraag wat voor aanbod ik hier wil kunnen vinden. Het maakt me attent op hoe sterk mijn aanbod nog is en vooral de zichtbaarheid van de producten. Ik heb onlangs nog een rek met strips verzet en sindsdien verkoop ik er een pak meer – verklaar het maar”, lacht hij. “Mijn aanpak houdt mijn aanbod dan ook heel klassiek, maar ik ben van het principe schoenmaker blijf bij je leest. Een krantenwinkel blijft voor mij een krantenwinkel en daar wil ik niet te ver van afwijken.”
“Magazines en bladen bieden waar klanten specifiek naar vragen genereert meerverkoop”
Pers: bieden wat klanten vragen
In tegenstelling tot de algemene tendens verkoopt het persaanbod van Sylvester bijzonder goed. “Ik doe het beduidend beter dan het gemiddelde hier in Oost-Vlaanderen”, bevestigt hij. Het geheim? “Ik bied echt de bladen aan waar klanten specifiek naar vragen en dat genereert voor mij een heel mooie meerverkoop. De supermarkt recht tegenover ons is sinds ik hier gestart ben zelfs gestopt met het aanbieden van pers. Iedereen kwam naar hier, want hier moet je niet in de rij aanschuiven en ben je snel binnen en buiten. Covid-19 heeft mijn mooie verkoop zelfs nog positiever beïnvloed – heel wat mensen hebben hun abonnement opgezegd en komen nu tot hier, tot in de winkel voor een specifiek magazine. Ze waarderen ook de orde die ik schep in mijn persschap. Ik sorteer mijn magazines van nieuw naar oud. De nieuwst binnengekomen magazines komen helemaal links te staan en zo schuift de rest op naar rechts. Klanten zien meteen wat nieuw is en ikzelf krijg ook een beter overzicht van mijn stock en maak bijgevolg minder fouten.”
“Iets wat goed draait, daar blijf je af”
Of Sylvester nog grote plannen heeft voor de nabije of verre toekomst? “Zeker geen pakjes”, lacht hij. “Ik had het ooit wel overwogen, maar ik hoor van collega’s dat ze wel eens met agressie te maken krijgen van klanten die om een pakje komen dat blijkbaar nog niet geleverd is of plots zoek is. Daar pas ik liever voor. De verlichting zou wel eens een update kunnen gebruiken, maar veel verder dan dat gaan mijn plannen niet. Iets dat goed draait, daar blijf je af”, concludeert hij al lachend.