Drukkerij De Knijf: waar kiosk en papeterie samenkomen
“Hart ligt bij papeterie, maar pers sleurde ons door coronacrisis”
Langs de Edingsesteenweg in Gooik botsen we op Drukkerij De Knijf. De winkel verbergt een divers aanbod kantoorwaren, geschenkartikelen, tabakswaren en pers. In hetzelfde gebouw huist eveneens een drukkerij. Zussen Hilde en Marleen De Knijf baten al meer dan 30 jaar zij aan zij de zaak, een erfenis van hun grootvader, uit. “We zijn de derde generatie die de winkel uitbaat. Mijn zus Marleen doet de drukkerij”, vertelt Hilde De Knijf, “en ik de winkel. Maar we werken als een tandem. Waar hulp nodig is, springen we altijd voor elkaar bij.”
Wat begon als kleine drukkerij ...
Drukkerij De Knijf begon, zoals de naam al weggeeft, ooit als een kleine drukkerij in het centrum van dorp Gooik. “Onze grootvader langs papa’s kant is die drukkerij destijds begonnen”, vertelt Hilde De Knijf. “Onze vader heeft het bedrijf later overgenomen. Toen hij trouwde met ons mama, is ook zij mee in de zaak gestapt. Zij is toen naast de drukkerij een kleine papeterie begonnen, een typisch klassiek winkeltje met wat schoolmateriaal waar alle kindjes van het dorp hun inkopen kwamen doen om naar school te gaan. Ons mama is dus eigenlijk wel de bezieler van de winkel”, aldus Hilde. “En uiteindelijk zijn eerst mijn zus Marleen en daarna ook ik mee in de winkel gestapt.”
Werd grote winkel langs Edingstesteenweg
Maar al snel werd de winkel in het dorp te klein voor de visie en plannen die Marleen en Hilde hadden. “Als jonge mensen dachten we heel toekomstgericht en met de beperkte ruimte en de moeilijkere bereikbaarheid in het centrum waren we gewoon te gelimiteerd. Daarom besloten we meer dan 25 jaar geleden om te verhuizen naar de Edingsesteenweg. Langs die drukke weg hadden we veel meer passanten en konden ook de trouwe klanten ons makkelijker bereiken dankzij de ruime parkeergelegenheid. Wij waren de eerste, maar veel zaken uit het centrum zijn ons naar hier gevolgd. Onze winkel is meer dan verdubbeld in oppervlakte. Het gebouw hier hebben we opgedeeld in twee delen, aan de ene kant voor de winkel en aan de andere voor de drukkerij.”
Goed geoliede tandem
En dat draait goed. “Marleen en ik werken als een goed geoliede tandem”, lacht Hilde. “We werken heel ons leven samen. We denken steeds in dezelfde richting en helpen elkaar waar nodig. Dat lukt perfect met ons twee. Los van onze kinderen die soms een handje toesteken in de winkel, zouden we niet per se iemand extra willen aannemen.”
“De combinatie van een krantenwinkel met een kantooraanbod verruimt het cliënteel”
3 P’s
Uitbreiden met krantenwinkelaanbod
Met de verhuis besloten de zussen, samen met hun vader, om het klassieke kantooraanbod uit te breiden. “Er kwamen al snel heel wat persartikelen en rookwaren bij en na verloop van tijd konden we ook producten van de Nationale Loterij aanbieden. Langs die drukke weg kwamen vaak passanten over de vloer, en een typisch krantenwinkelaanbod past perfect bij dat type klant”, verduidelijkt Hilde. Zo fusioneerde Drukkerij De Knijf bij wijze van spreken een kantoorwinkel met een krantenwinkel. 3 P’s vormen nu de pijlers waarop het aanbod van hun winkel is gebouwd: pers, papier en print. Maar de gevel verbergt nog een veel groter aanbod dan dat. “We bieden ook een groot aanbod wenskaartjes en geschenkartikelen en ook voor lederwaren kan je bij ons terecht”, aldus Hilde.
Combinatie verruimt het cliënteel
Of het krantenwinkelaanbod het kantooraanbod versterkt en omgekeerd hetzelfde? “Niet per se”, vertelt Hilde. “Maar ze werken elkaar ook zeker niet tegen. Als het iets doet, is het ons cliënteel verruimen. Je merkt wel dat de meeste klanten ofwel binnenkomen voor een pakje sigaretten, een krant en een Lottoformulier of dat ze op zoek zijn naar een leuk geschenk en een wenskaartje en daarbij ineens ook nog wat schoolmateriaal voor de kinderen mee aankopen. Toch komen er ook klanten binnen die van alles wat kopen. Vooral mannen zijn makkelijke kopers. Ik zie er hier heel wat in de rij aanschuiven voor sigaretten, hun oog valt op onze Maverick-portefeuilles en ze hebben er één mee”, lacht Hilde. “Mannen twijfelen geen seconde. Vinden ze het mooi en hebben ze er toevallig één nodig? Wees dan maar zeker dat ze er één meenemen.”
“Mijn hart ligt bij de papeterie”
“Mijn hart ligt en zal altijd liggen bij de papeterie”, biecht Hilde op. “Ik geniet ervan om het aanbod samen te stellen en klanten te adviseren bij hun aankoop van een mooie balpen, geschenkje of schooltas. Het vraagt wat creativiteit en daar houd ik van. Ik kom trouwens liever 20 keer van achter mijn toonbank om mensen in de winkel te helpen dan dat ik daar een hele dag zou moeten staan. En het is zo fijn om kinderen hier hun schooluitrusting te zien uitzoeken. Daar word ik echt gelukkig van.”
Covid-19 deed meer goed dan kwaad
“Maar het is wel ons pers- en tabaksaanbod dat ons heeft gered tijdens de coronacrisis. Wij mochten tijdens de eerste golf gelukkig openblijven omdat we door onze perstitels een essentiële winkel waren. En de verkoop van ons persaanbod steeg ook enorm tijdens de crisis. Waar we minder geschenken en wenskaarten verkochten, vlogen de kranten en magazines naar buiten als zoete broodjes. Mensen hadden tijd te over en zochten hun tijdverdrijf in boekjes. Feestjes daarentegen gingen niet door en mensen zagen elkaar ook niet met verjaardagen en andere gelegenheden. Nu stabiliseert zich dat opnieuw en keren we terug naar de situatie van voor Covid-19. Toch heeft de crisis ons wel meer goed dan kwaad gedaan – heel wat nieuwe klanten hebben hun weg gevonden naar onze winkel en ze blijven terugkomen. Het lijkt of ze de lokale handel opnieuw ontdekt hebben.”
Drukkerij zag af
Voor de drukkerij woog de coronacrisis wat zwaarder door. “Zonder feestjes, eetfestijnen en kleine evenementen viel het familie- en kleinhandelsdrukwerk zo goed als stil. Maar gelukkig konden we de verliezen daar compenseren met de hogere omzet van de winkel.”
Toekomst
Marleen en Hilde willen geen grote dingen meer veranderen aan hun zaak. “We hebben al heel wat bereikt en zijn ook geen 25 meer”, lacht Hilde. “Was dat wel het geval, dan zou ik waarschijnlijk de hele winkel opnieuw inrichten. En ik heb ook al gedacht om hier en daar wat uit te breiden, een koffiehoek leek me bijvoorbeeld altijd een leuk idee. Maar onze kinderen zijn allemaal een andere weg ingeslagen. Hoewel ik er liever nog niet aan denk, zal de winkel na ons dus niet naar onze kinderen gaan. En ik stel me ook vragen over de plaats die een fysieke winkel zoals we die nu kennen nog zal hebben in de toekomst. We moeten er niet blind voor zijn: de onlineconcurrentie is enorm. Onze winkel is ondertussen een gevestigde waarde, maar nieuwe winkels staan de komende decennia voor heel wat uitdagingen.”