Dagbladhandel Albert tilt aanbod naar luxueus niveau
Bij het binnenwandelen van dagbladhandel Albert in Rekkem botsen we op een vrij atypisch aanbod. In de etalage blinken mooie vintage scheersets, binnen word je verwelkomt door de fijne geur van designer geurlampen. Het aanbod van Stijn Deman schreeuwt luxe en daar werd ook het interieur op afgestemd. “Ik geloof steevast dat een interieur het aanbod naar een hoger niveau kan tillen”, beaamt hij. “Mijn winkel is daarvan het bewijs. Met de herinrichting van het interieur vijf jaar geleden kreeg de verkoop echt een flinke boost.”
15 jaar dagbladhandel Albert
Van emmertjes tabak
Uitbater Stijn Deman staat dit jaar 15 jaar achter de kassa van zijn dagbladhandel Albert in Rekkem. "Ik botste destijds op dit leegstaande pand waarin voordien ook al een krantenwinkel huisde die failliet was gegaan. Het pand stond al een jaar leeg, dus ik besloot er mijn eigen krantenwinkel te gaan uitbaten onder de naam X-Presse.” Hij zette sterk in op de verkoop van emmers tabak. “Aangezien we hier vlak bij de Franse grens zitten, draaide die verkoop heel goed”, aldus Stijn. “Maar toen er twee grote winkels bijkwamen die hetzelfde gingen doen als ik, werd het onmogelijk om daarmee te concurreren."
Naar krantenwinkel
“Het interieur van de oorspronkelijke krantenwinkel was enorm verouderd – ik heb me dan ook meteen in het werk gegooid wanneer ik dit pand kocht. Het interieur kreeg een compleet nieuw jasje.” Maar niet alleen de winkel ging erop vooruit, Stijn besloot ook in zichzelf te investeren door een seminarie te volgen. “Tijdens dat seminarie leerde ik enorm veel over hoe je jouw winkel kan onderscheiden van andere zaken. Wat ik daar geleerd heb, werd het fundament voor alles waar mijn winkel en het aanbod vandaag voor staat.”
"Ik wil dat mijn klanten positief geprikkeld worden op elke mogelijke manier"
Naar high-end rook- en luxewaren
Vanuit die leerschool besloot Stijn dan ook een heel specifieke weg in te slaan – die van de high-end rook- en luxewaren. “De redenering voor mij was snel gemaakt. Bij tabak sluiten sigaren heel mooi aan en de interesse in dit product was er wel bij mij. Kies je ervoor om sigaren echt goed te doen, dan neig je richting het luxesegment”, zo redeneert Stijn. “Dus dat werd voor mij de richting waar ik naartoe wou werken. Al snel verkocht ik ook high-end geschenkartikelen zoals geurkaarsen, geurlampen, scheersets, pijpen, rookaccessoires en sterkedrank.”
Belang van interieur
“Interieur tilt producten naar hoger niveau”
Naarmate het aanbod uitbreidde en eerder met high-end producten werd ingevuld, voelde Stijn de nood zijn winkel opnieuw in te gaan richten. “Een vijftal jaar geleden liet ik het interieur opnieuw aanpakken, ditmaal door HM Projects, knappe koppen die het interieur echt naar een hoger niveau konden tillen. Dat was voor mij belangrijk – ik besloot producten aan te bieden die eerder luxueus aanvoelen en ook iets duurder zijn, dus daar moest mijn interieur op afgestemd worden. Muren werden gesloopt, de winkelruimte werd uitgebreid en het interieur kreeg een compleet nieuw jasje. Waar nu de rekken met pers staan, zat vroeger een kleine keuken en mijn humidor was letterlijk een badkamer”, lacht hij. “Dit pand was deels een woning. Maar dat maakte de winkelruimte heel beperkt.” Zwarte kasten en muren met houtaccenten geven het geheel een warm gevoel en zorgen dat de producten mooi tot hun recht komen. “In mijn geval tilt het interieur mijn producten echt naar een hoger niveau. Een nieuwe naam leek me eveneens gepast – zo kwamen we tot dagbladhandel Albert.”
Op elke mogelijke manier geprikkeld
“Ik kreeg heel veel positieve reacties van klanten en het nieuwe interieur beïnvloedde ook de verkoop sterk, en dat in de positieve zin. Plots stonden unieke producten zoals mijn geurlampen heel mooi in het zicht en dat wekte de interesse van de klanten. Ik zorg ook dat er altijd een lamp aanligt zodat de geur aanwezig is in de winkel. Voor mij gaat het echt om de totaalbeleving en ik wil nu eenmaal dat mijn klanten positief geprikkeld worden op elke mogelijke manier wanneer ze mijn winkel binnenwandelen.”
Koffie on-the-go
“Nog een fijne extra waar mijn klanten van kunnen genieten, is koffie on-the-go. En niet zomaar een gewone zwarte koffie. Ik werk samen met Viva Sara en neem bonen van hen af. Dankzij mijn koffietoestel van CDS kan ik allerlei soorten koffies maken – van een espresso tot een latte. Ik volgde er zelfs een namiddag opleiding tot barrista voor bij Viva Sara zelf. Ik focus wel echt op take-away – ik heb liever niet dat klanten hier te lang blijven plakken. Daarom twijfel ik ook sterk om mijn sportbettingtoestellen zelfs gewoon te verwijderen uit het aanbod. Ze passen niet meteen in het interieur en in de sfeer van mijn winkel. Ik loop dan wel een mooi stuk omzet mis, maar dat vang ik dan wel weer met iets anders op.”
Sigaren
Walk-in Humidor
Tegelijk met de werken aan het interieur besloot Stijn ook een walk-in humidor in te richten in zijn winkel. “Als je professioneel sigaren wenst aan te bieden, dan is een walk-in humidor echt wel een must”, pleit hij. “En uiteraard, dat was een zware investering, maar met de mooie marge op dit product verdien je dat best snel terug. Sigaren zijn een genotsproduct en dat begint al bij de keuze van de sigaar in de humidor samen met de verkoper. Ook dat moet een ervaring zijn.” Hoewel het heel moeilijk is om reclame te maken voor sigaren, sloeg het product heel sterk aan in zijn winkel. “Nu heb ik klanten die zelfs van heel ver komen om een sigaar te kiezen. Ik moest echt vertrouwen op mijn klanten en de mond-tot-mondreclame.”
Habanos-specialist
Om klanten nog meer van dienst te kunnen zijn, besloot Stijn drie jaar geleden een Habanos-specialist opleiding in het walhalla van de sigaarproductie te volgen: Cuba. “Die kans wou ik destijds niet laten liggen. En voorkennis is best nodig om dit product te kunnen verkopen. Je hebt namelijk twee soorten klanten: zij die al langer roken en heel goed weten wat ze willen en zij die de sigaar voor het eerst leren kennen of graag iets nieuws willen ontdekken. Die eerste klant is binnen twee minuten buiten, maar die tweede moet geholpen worden en dat kan al wat tijd en kennis vragen. Ik heb ook het voordeel dat ik zelf graag al eens een sigaar opsteek, dus ik kan ook altijd vanuit de eigen ervaring adviseren.”
Schaarste door Covid-19
Covid-19 beïnvloedt ook de sigaarproductie in Zuid-Amerika en dat is voelbaar tot hier in België. “Er heerst een enorme schaarste momenteel”, zucht Stijn. “De pandemie zorgt voor heel wat armoede en hongersnood in die landen. De plantages waarop tabak voor sigaren wordt gekweekt en geoogst, worden momenteel bezet door groentjes waarvan de telers moeten leven. En ook de fabrieken worden maar voor de helft bezet. Het gebeurt vaak dat het aantal beloofde kistjes gewoonweg niet geleverd worden omwille van tekorten. En klanten gaan dan echt op zoek naar die specifieke sigaar. Dat zal nog wel even aanslepen, want tabak oogst je natuurlijk niet van vandaag op morgen.”