Doordachte marketing is nodig voor verkoop CBD
Dagbladhandel ‘t Elzekrantje profileert zich bovenop dagbladhandel ook als kleine supermarkt om de hoek met alle essentiële basisbenodigdheden. Sinds een klein jaar maakt ook CBD deel uit van het aanbod en hoewel de verkoop aanvankelijk stokte, heeft uitbater Kashif Fahim er nu een lucratieve business bij. “CBD als product vraagt de nodige aandacht en een doordachte marketingstrategie. Op advies van mijn vertegenwoordiger plaatste ik de producten iets meer in het zicht en sindsdien vliegen de pouches over de toonbank.”
‘t Elzekrantje
“‘t Elzekrantje was onze redding”
Dagbladhandel ‘t Elzekrantje bestaat zo’n 4 jaar, maar het is pas sinds januari 2019 dat Kashif Fahim en zijn vader Akbar Fahim achter de kassa van de winkel staan. “Het was mijn vader die vernam van een kennis dat de winkel te overnemen was. Op dat moment kwam ‘t Elzekrantje voor ons echt als de redding, want we hadden toen serieuze problemen. Het werd onze back-up, onze kans om onze problemen opgelost te krijgen en dat is ons, als we terugkijken op de voorbije twee jaar, heel goed gelukt”, glundert Kashif. “Doorgaans staan we met drie in de winkel, inclusief mijn vader en mezelf, maar voorlopig en tijdelijk is het enkel wij tweetjes die de winkel draaiende houden.”
“De hardrunners waar ik het meeste omzet uit haal zijn frisdrank, tabak en sportbetting”
Klassiek aanbod
In ‘t Elzekrantje vinden we het klassieke aanbod van de doorsnee krantenwinkel. “We bieden heel wat snacks en ijsjes, alcoholische- en frisdranken, we hebben een miniwedkantoor waar klanten aan sportbetting kunnen deelnemen, we hebben een klein aanbod pers en wenskaartjes en we bieden ook de mogelijkheid om pakjes op te halen en te retourneren als afhaalpunt van bpost. De hardrunners in mijn zaak waar ik het meeste omzet uithaal, is toch zeker het frisdrank, vervolgd door de tabak en ook de betting service. Zeker die laatste doet het echt heel goed. Dat is mijn top 3.”
Kleine supermarkt om de hoek
Naast klassieke dagbladhandel probeert Kashif zijn winkel ook op de markt te positioneren als kleine supermarkt om de hoek. “We bieden een klein aanbod voeding en conservenblikken, maar ook voor schoonmaakproducten, schoonheidsproducten en dierenvoeding kunnen mijn klanten in zekere mate bij mij terecht. Ik probeer de zaken die je in een supermarkt terugvindt, ook bij mij aan te bieden, alleen in het klein. Zo kan iedereen die hier binnenspringt en nog last minute iets nodig heeft dat hier krijgen zonder nog naar een supermarkt te moeten lopen.”
CBD-aanbod boomt
Meteen overtuigd
“Met het CBD-aanbod zijn wij begonnen in augustus 2020, dus dat bieden wij nu al een klein jaar aan in de winkel. Ik kwam in contact met dit product via onze tabaksleverancier en toen ik ben langsgegaan bij de producent Nexgen Europe, was ik meteen overtuigd van het potentieel ervan. Ik was meteen verkocht, er hoefde zelfs geen vertegenwoordiger bij ons in de winkel langs te komen.”
Nood aan marketing
Aanvankelijk verkocht het product niet zo goed als gehoopt. “De verkoop was op z’n zachtst gezegd zelfs heel slecht”, aldus Kashif. “Tot ik op advies van onze vertegenwoordiger de producten iets meer in het zicht heb gezet en klanten erover begon aan te spreken en hen er attent op maakte. Sindsdien informeren klanten elkaar en is de verkoop heel fel gestegen. Die mond-tot-mondreclame, dat is uiteindelijk de beste vorm van reclame. Maar CBD is dus een product dat een heel doordachte marketing nodig heeft.”
“Ik was meteen verkocht aan CBD, er hoefde zelfs geen vertegenwoordiger meer langs te komen”
Iedereen koopt CBD
Op de vraag wie allemaal CBD komt kopen in zijn winkel, is het antwoord dat het publiek heel divers is. “Dat varieert van achttienjarigen tot vijftigplussers”, aldus Kashif. “Iedereen heeft z’n eigen redenen waarom ze CBD roken. Ik zie heel wat achttien- tot twintigjarigen bijvoorbeeld die zich nu tot CBD wenden net omdat ze in het verleden negatieve ervaringen hebben gehad met het roken van cannabis.” En of er veel voorkennis nodig is om CBD aan de man te kunnen brengen? “Dat valt goed mee”, gaat Kashif verder. “Ik interpreteer het product zoals ik het ervaar vanuit mijn eigen omgeving en vanuit die ervaring informeer ik mijn klanten en dat werkt meer dan goed.”
OPGELET!
CBD-producten vallen onder een heel strikte wetgeving en mogen niet gepromoot worden door middel van bijvoorbeeld koppelverkoop of pakketjes. Presenteer de producten daarom in een zo neutraal mogelijke kast en biedt meerdere merken aan – de focus op één enkel merk is eveneens verboden.
Online leverdienst in de maak
Online valt nog niet zoveel terug te vinden over het ‘t Elzekrantje, maar Kashif zit wel boordevol ideeën om ook daar zijn plekje in te palmen. “Er spelen veel ideeën in mijn hoofd, maar wat als prioriteit op dat lijstje staat, is het aanbieden van supersnelle leveringen. Wie vanaf een bepaald bedrag, bijvoorbeeld 20 euro, een bestelling plaatst bij mij, zou die bestelling binnen 15 minuten thuis mogen verwachten. Naar mijn gevoel zouden veel klanten zo’n leverdienst zeker kunnen waarderen. Alleen moet ik daarvoor eerst een webshop op poten zetten.”
Toekomstplannen
Broodjeszaak
Na verloop van tijd hoopt Kashif belegde broodjes aan te bieden in zijn zaak. “Met de nieuwe wetgeving met betrekking tot wedtoestellen in een krantenwinkel zal ik moeten kijken om een deel van de toestellen die ik heb staan, weg te halen. In de plaats daarvan zou ik graag een belegde broodjeshoek inrichten. Daarvoor zou ik dan wel iemand extra in dienst moeten nemen, maar dat zie ik zeker mogelijk.”
Uitbreiden
“We hebben sinds de overname hard gewerkt om te staan waar we nu staan”, vertelt Kashif. “We hebben naast ‘t Elzekrantje nog twee zaken overgenomen, beiden krantenwinkels met een volledig wedkantoor. Eén zaak staat al volledig op punt, die in Dendermonde wordt momenteel nog gebouwd.” Maar niet alleen in het ondernemen zet Kashif stappen, hij hoopt ook zichzelf te kunnen ontplooien. “Als alles goed gaat, kan ik aan mijn studies beginnen. Ik zou graag TEW/bedrijfskunde gaan studeren. Wat ik daar kan leren, zou me zeker van pas komen bij het uitbaten van de winkels. Maar ook hoop ik in de toekomst iets groters dan dit te mogen doen met de juiste mensen. Deze drie zaken zijn nog maar het begin, maar het is zeker een heel mooi begin”, lacht hij.