ad
Winkelier aan het woordPremium

EXTRA LANGE OPENINGSUREN EN INDRUKWEKKEND AANBOD

NIEUWE UBI–PRess, SHOP AND MORE METEEN GROOT SUCCES

Wie de Staatsbaan richting Zulte afrijdt, botst ter hoogte van nummer 68 op de geliefde krantenwinkel, een gekend begrip in de wijde omgeving van de West-Vlaamse stad. In april 2020 onderging de toenmalige Press Shop een ware metamorfose, waarbij een nieuw concept zijn intrede deed om beter in te spelen op de veranderende behoeften van de klant. “De Press Shop in Zulte krijgt de naam UBI – Press, Shop and More, waarmee we willen duidelijk stellen dat klanten bij ons terecht kunnen voor meer dan alleen het klassieke aanbod”, aldus Jeroen Demeersseman, commercieel directeur bij Ubiway Retail.

ubi
Shopmanager Tatiana Ecarnot en assistent shopmanager Tori Eekeloo staan elke dag paraat om
de klanten met een glimlach te bedienen

WINKEL IN EEN NIEUW JASJE

Grote renovatiewerken aan de basis

De geliefde krantenwinkel is al lange tijd een gevestigde waarde in Zulte, waar de inwoners met plezier de dagelijkse krant kopen of vol goede hoop een lottoformulier indienen. Ondertussen is de shop al enkele jaren overgenomen door Ubiway Retail, het unieke netwerk met 185 retailwinkels in België. Sinds september staan de goedlachse shopmanager Tatiana Ecarnot en assistent shopmanager Tori Eekeloo elke dag paraat om de klanten met een glimlach te bedienen. “De locatie is altijd dezelfde gebleven, maar we hebben enkele grote renovatiewerken achter de rug”, zo steekt Jeroen van wal. “De toenmalige winkel was perfect voor het klassieke aanbod van pers, rookwaren en loterij, maar om onze ambitieuze plannen in realiteit om te zetten, was een grotere oppervlakte eerder noodzaak dan luxe. En zo geschiedde, we hebben het naastliggende pand aan de shop toegevoegd, waardoor we in oppervlakte meer dan verdubbeld zijn. De verkoopsoppervlakte beslaat nu ongeveer 109 m², wat voor dit type winkel met het huidige uitgebreide aanbod perfect is.”

UBI
"De winkel beslaat nu ongeveer 109 m², wat voor dit type winkel met het huidige uitgebreide aanbod perfect is"

3 belangrijke extra pijlers

ubi
Jeroen Demeersseman, commercieel directeur bij Ubiway Retail

Het zal geen menig man verbazen dat digitalisatie onze contreien volledig heeft veroverd. Zeker de jeugd – als consument van de toekomst – is verslonden aan de e-commerce en durft een papieren krant steeds vaker aan de kant te schuiven voor een digitaal alternatief. Die verandering in consumentenverlangens is ook Jeroen niet ontgaan. “We hebben heel wat extra klanten aangetrokken en we zien ook dat de tabaksverkoop in deze winkel mooi blijft stijgen. Een ander verhaal zien we bij de persafdeling, waar het aandeel magazines en boeken jaar na jaar belangrijker wordt en het aandeel kranten daalt. Dit wil natuurlijk zeggen dat je je schapruimte hieraan moet aanpassen om de beleving mogelijk te maken. We worden bovendien gedwongen om andere oorden op te zoeken en alternatieven aan het aanbod toe te voegen. Door zorgvuldig uit te zoeken welke pijlers in de toekomst het verschil kunnen maken en welke categorieën het dichtste aanleunen bij de huidige activiteiten, kwamen we uit op drie belangrijke toevoegingen: het broodassortiment, het aperitiefverhaal en een last minute cadeautje. Een innovatieve verandering die de nieuwe naam waardig was.”

NIEUW CONCEPT UBI IN EEN NOTENDOP

Uniek laatavondconcept

Door de focus te leggen op de consument blijft UBI – Press, Shop and More enerzijds trouw aan de klassieke rol als rechterhand voor alles wat met pers, tabak en loterijproducten te maken heeft, anderzijds bieden ze nu evenzeer extra producten aan die verankerd zijn aan het dagelijkse leven van de Belg, van geliefde lekkernijen tot simpele geneugten op een normale dag. En dat allemaal tijdens unieke openingsuren. “Een eerste typerend kenmerk van het UBI-concept is dat we een warme, efficiënte en polyvalente winkel creëren waar consumenten ook op ongebruikelijke uren welkom zijn. De deuren zijn op weekdagen geopend van 5u30 tot 23u. Zo geven we de schoolgaande jeugd de kans om voor de lesuren een ontbijtje te nuttigen, en kan ook de werkende bevolking na het sporten of na een late shift nog even binnenspringen in hun vertrouwde winkel”, aldus Jeroen.

ubi
UBI – Press, Shop and More blijft trouw aan de klassieke rol als rechterhand voor alles wat met pers, tabak en
loterijproducten te maken heeft

Ruim ‘on the go' convenience aanbod

De lange openingsuren gecombineerd met een gevarieerd aanbod doet de winkel floreren, dat spreekt voor zich. “Het tweede belangrijke onderdeel van het UBI-concept is de uitbreiding van het assortiment. Enerzijds bieden we met de verse broodafdeling een kwalitatief alternatief voor de broodautomaten en anderzijds kunnen we met het idee van last minute-cadeautje nu ook diverse geschenken presenteren. Een boeket bloemen als laattijdig valentijnscadeau of eerder een goed boek als bedanking voor een familielid, er is voor ieder wat wils. Ook hier blijken de lange openingsuren zijn nut te bewijzen, want iedereen komt ooit wel eens in aanraking met de paniekerige, laattijdige zoektocht naar een cadeau”, aldus Jeroen. “Ten slotte is ook het aperitiefverhaal een belangrijke nieuwe trigger in de winkel. Gekoelde wijn met een blokje kaas en een olijfje; de meesten beginnen al te watertanden bij het idee alleen. Ideaal voor wie na een lange werkdag een beloning verdient.”

ubi
"Met het idee van een last minute cadeautje presenteren we nu ook diverse geschenken. Een boeket bloemen als laattijdig valentijnscadeau of eerder een goed boek als bedanking voor een familielid, er is voor ieder wat wils"

Voordelen voor de dagbladhandel

Niet alleen de consument plukt de vruchten van het het nieuwe UBI-concept, ook voor de dagbladhandel zijn er een aantal niet te missen voordelen aan verbonden. “Omdat we langer open zijn dan de meeste winkels, trekken we in het algemeen meer klanten aan, wat een eerste mooie surplus is. Daarnaast stellen we momenteel vast dat het hoofdzakelijk onze bestaande klanten zijn die het vernieuwde assortiment raadplegen, maar we zetten sterk in op het aantrekken van nieuwe klanten. En dat lijkt zeker te werken. Toen bijvoorbeeld het boek van Obama uitkwam, hebben we in één UBI-Press, Shop and More maar liefst 60 exemplaren verkocht, wat het grote potentieel goed illustreert”, zo gaat Jeroen verder. ”Alle werknemers die zich dagelijks het beste van zichzelf geven in deze shop geven we dezelfde outfit, om de uniformiteit te versterken en UBI – Press, Shop and More steeds meer als merk op de markt te plaatsen. Vorig jaar hadden we de ambitie om het nieuwe concept in detail uit te denken en te visualiseren. Dit jaar bekijken we in welke winkels we het nieuwe UBI-concept kunnen integreren en welke elementen bij verdere uitrol van belang zijn.”

Jeroen Demeersseman: "De lange openingsuren en het ruime aanbod zijn de belangrijkste kenmerken van het nieuwe UBI-Press, Shop and More concept"

ubi
Het uitgebreide snack- en frisdrankaanbod beantwoordt aan de meest voorkomende dagelijkse behoeftes
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Jade Lambrecht
ad

Ontdek vorige edities