Research Award VOOR ONDERZOEK NAAR COATINGs
Begin oktober werden tijdens het jaarcongres van World Class Maintenance de Research Awards uitgereikt. In de categorie 'Bachelor' won Evie Hendriks. De studente Operations Management and Logistics aan de TU/e deed vorig jaar onderzoek naar de optimale onderhoudsstrategie voor de coating op schepen van de Koninklijke Marine.
Corrosie is een van de belangrijkste degradatiemechanismen van de beschermende coating op scheepshuiden. Het is daarom belangrijk de conditie van deze coatings goed te monitoren en op tijd in te grijpen wanneer de degradatie bepaalde grenzen overschrijdt. Maar hoe ziet dat 'ingrijpen' er dan eigenlijk uit?
Verschillende onderhoudsstrategieën
Evie Hendriks onderzocht welke onderhoudsmethode tot de laagste kosten leidt. "Van de kosten die op dit moment gepaard gaan met het onderhoud aan scheepsrompen als gevolg van corrosie, is 15–35% te besparen door het toepassen van de juiste onderhoudsstrategie. Ik heb voor dit onderzoek specifiek gekeken naar de romphuid boven de waterlijn van zeegaande patrouillevaartuigen (OPV's). Daarbij heb ik onderzocht welke onderhoudsstrategie op welk moment het beste is: volledig vervangen, spotreparatie of opnieuw schilderen."
Om dit te onderzoeken, creëerde Hendriks een kostenoptimalisatiemodel; gebaseerd op een condition-based strategie en gemodelleerd als een niet-stationair gammaproces. Dit omdat het degradatieproces afhankelijk is van het soort onderhoud dat eerder is uitgevoerd. Voor de toepassing van het model verzamelde zij data over het degradatieproces in relatie tot het moment van onderhoud; tevens analyseerde zij de kosten van elke onderhoudsactie. Vervolgens is het model getest voor verschillende degradatiedrempelwaarden.
Hieruit zijn uiteindelijk drie trends vastgesteld:
- Trend 1: overschilderen is altijd het beste in de laatste tijdsperioden voor het einde van de levensduur.
- Trend 2: voor hogere drempelwaarden is volledige vervanging het beste in grootonderhoudsperiodes (in het droogdok), behalve in de laatste.
- Trend 3: voor hogere drempelwaarden is overschilderen optimaal net voor de dokperiodes.
Toekomst
Hendriks: "Omdat er in het verleden nog onvoldoende data zijn verzameld, is het lastig om de haalbaarheid van het model voor de praktijk vast te stellen. Wel geeft het aan dat de Koninklijke Marine met haar huidige datagedreven aanpak van onderhoud een goede weg is ingeslagen. Voor de toekomst kan onder meer aandacht worden besteed aan het nauwkeurig registreren van degradatie van de coating in een marineomgeving. De inzet van drones voor een visuele inspectie is hiervoor een van de mogelijkheden."