ad
Specialist aan het woordPremium

De professionalisering van de tuinaannemer

Stefan Haerinck: "Kennis en communicatie zijn levensbelangrijk"

Haerinck
'Klimaatbomen' zorgen voor afkoeling

Voor het eerst werd eind 2020 het ECOFriendly-label uitgereikt in de wedstrijd De Vlaamse Tuinaannemer. Dat label was voor Tuinen Stefan Haerinck (Zulte), naast een gouden medaille in de categorie <150 m². Hij won met een tuin in het centrum van Gent, waar hij erg veel aandacht besteedde aan plantenkeuze en waterhuishouding. "Het is fantastisch om in het volgebouwde stadscentrum toch een stukje 'groene oase' te voorzien. Ook op het platteland merk ik al enkele jaren dat mijn klanten meer aandacht hebben voor het belang van groen. De lockdown en de droogte spelen daarin een sleutelrol."

Haerinck
"De tuin wordt echt gebruikt: medewerkers gaan vaak naar buiten om te bellen, en het groen maakt hen echt gelukkig"

Belang van groen in de stad ...

Het winnende project werd aangelegd in opdracht van een Gents architectenbureau. Haerinck: "Het was een samenwerking met tuinarchitect Floris Steyaert. Voordien was er enkel een klein koertje en een bijgebouw. Dat is afgebroken, waardoor een binnenruimte van 110 m² ontstond. De tuin wordt echt gebruikt: medewerkers gaan vaak naar buiten om te bellen, en het groen maakt hen echt gelukkig. Er is ook veel contact met de tuin dankzij de grote glaspartij.  Die maakt de tuin een echt pronkstuk. Rondom liggen appartementen en die kijken er ook op uit, het is echt een meerwaarde voor de buurt. De tuin werd ontworpen als halfschaduwtuin, en toch is er nog een groot screen voor de ramen, waardoor het eigenlijk een schaduwtuin is geworden. We hebben daar ‘klimaatbomen’ voorzien, om voor wat afkoeling te zorgen. Dat zijn grote meerstammigen. Als de screen uitzat, waren er enkele planten die daardoor wat te weinig zon kregen, die hebben we nog veranderd. We hebben ook nestplaatsen voor vogels voorzien en aandacht besteed aan planten die insecten aantrekken."

Stefan Haerinck
Stefan Haerinck: "Ik zie in de toekomst veel werk in steden"

Is werken in de stad moeilijker dan op het platteland?

"Het is moeilijker, ja. Ik heb veel collega’s die niet graag naar Gent gaan – de lage-emissiezone, parking regelen, de logistiek: het maakt het er niet makkelijker op, ik heb ook twee voertuigen die niet meer binnenmogen – maar ik wil de stad niet laten schieten. Een specifieke uitdaging was het niveauverschil: de tuin ligt een stuk lager dan de voordeur. We zijn dus met een grote kraan over het gebouw moeten gaan. In Gent zitten er ook vaak veel stenen in de grond. We hebben een halve meter uitgegraven en substraat aangevoerd. Dat is een succes, alles groeit er heel goed. De grond eronder is goed: er zit geen harde laag in. Het water kan dus naar beneden. Waterhuishouding is ook belangrijker in de steden: de planten moeten genoeg water hebben, maar in de winter mag er geen water blijven staan. Kleine tuinen kunnen snel een ‘bak’ worden. Grondwerken zijn dus van groot belang, maar dat zijn ze eigenlijk altijd."

"De lockdown en de droogte maken mensen bewuster van groen"

Gaat u in de toekomst meer in steden werken?

"Ik houd van afwisseling: we werken graag op het platteland, maar ook in de stad. Ik zie in de toekomst veel werk in steden. Die zetten meer en meer in op vergroening, ook in de privétuinen. Meer groen, ontharden: met die warme zomers zal dat alleen nog maar belangrijker worden. Steden zijn hitte-eilanden; als je voor schaduw kunt zorgen met een boom, dan moet je dat zeker doen."

Haerinck
Olsene: ook op het platteland wint groen aan belang

... maar ook op het platteland

Het project in Gent is een 'groene oase'. Hoe belangrijk is groen op het platteland?

"Heel belangrijk. De zomers zijn hier even droog als in de stad. Hier rond Zulte hebben we zandgrond, je kunt daar niet meer in planten wat je wilt. Je moet hier echt zoeken om in de zomer een mooi gazon te vinden. Ik ben nu aan het experimenteren met biodiverser gazon: sterkere grassoorten, met bloemen erin, die hitteresistenter zijn. Bloemenweides leven nu enorm bij de mensen. Als tuinaannemer moet je ervoor zorgen dat je daarin mee bent. Vijftien jaar geleden moest alles zo strak mogelijk zijn: paadje, buxushaagje. Dat is veel veranderd en dat was ook nodig. Ook de tuinarchitecten zijn veel veranderd: losser en creatiever qua plantenkeuze. Ik zit ook in het bestuur van Groen Groeien. Je leert er collega’s kennen, je wisselt ideeën uit: ik voel me er goed en ik leer er ook veel. Er zijn al veel samenwerkingen uit ontstaan. Oogkleppen, daar bereik je niets mee."

Veel tuinaannemers gaan biodiverser werken, maar omgekeerd zien we ook nog steeds de verharding toenemen. Krijgt u daar veel vraag naar?

"Er zullen altijd mensen zijn die hun tuin ‘onderhoudsarm’ willen. We worden een beetje verplicht door de overheid en dat is volgens mij een goede zaak, als ik zie hoe de droogte toeslaat. Ik vind het goed dat die Green Deal er gekomen is. Ik ben geen idealist, maar wel een realist. Vorig jaar heb ik bij een bejaard koppel grind aangelegd. Ik heb toen geijverd om er toch wat beplanting in de krijgen, een meerstammige hier en daar, maar het ging niet. De klant is koning. Je kunt ze proberen te sturen, maar je kunt niet diametraal tegen hen ingaan. Oudere mensen die hun tuin niet meer kunnen onderhouden: ik begrijp dat volledig. De lockdown en de droogte maken mensen vanzelf bewust van het belang van groen. Een koppel uit de buurt had me voor de zomer gevraagd om twee bomen te verwijderen uit hun tuin: ze wilden meer licht binnen. Vroeger had ik dat gewoon klakkeloos gedaan. Nu zei ik: 'Twee mooie esdoorns, ga je die echt wegdoen? In de zomer zal je daar onder kunnen zitten, dan heb je schaduw.' En kijk: na de zomer waren die mensen heel blij dat ze de bomen hadden laten staan, ze hadden veel schaduw gebracht. Een mooie boom kappen, vind ik echt zonde."

Haerinck
Olsene: bomen hebben een koelend vermogen, dat ook op het platteland belangrijker wordt

Communicatie is van levensbelang

Is klanten sturen makkelijker met ervaring?

"Je moet de mensen durven te begeleiden, en daarvoor heb je zelfvertrouwen nodig. Wat je zegt, moet ook kloppen.
Op mijn achttiende was ik daar zeker niet rijp genoeg voor. Na de tuinbouwschool heb ik vier jaar voor een tuinaannemer gewerkt: onderhoud, aanleg van opritten en terrassen en dan heb ik nog twee jaar enkel grondwerken gedaan. Dan was de tijd rijp om op mezelf te beginnen. Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb. We hebben nu vier mensen in dienst. Ik ben er graag altijd bij, ik ga altijd mee op de werf. Daar voel ik me het beste bij. Dat draait goed met de medewerkers, ze appreciëren dat ook. We werken met twee ploegen: 80% aanleg, 20% onderhoud. De eerste vijf jaar was het knokken; je moet je cliënteel van nul opbouwen. De laatste vijf, zes jaar gaat het echt heel goed. Je moet altijd zorgen dat je werk goed is. Als er een probleem is, dan moet je het oplossen. Dat werpt zijn vruchten af."

Haerinck
"Op vijf jaar tijd is het beroep sterk geprofessionaliseerd"

U zit al meer dan twintig jaar in het vak. Wat is er veranderd?

"Er is veel veranderd in de laatste jaren: we leggen onze lat hoger en werken meer naar een totaalconcept in aanleg: grondwerken, terrasaanleg, groen … Er komt veel meer bij kijken qua opvolging en samenwerking met de tuinarchitect. Je moet er echt veel mee bezig zijn. Op vijf jaar tijd is het beroep sterk geprofessionaliseerd. Ik ga er ook graag in mee, ik voel me er heel goed bij. Als je een huis bouwt, dan vertrouw je alles aan een persoon toe, met een tuin wordt dat ook zo. Buizen, elektriciteit, zwembad: jij bent het aanspreekpunt en jij moet alles regelen. Er is daar werk aan, hoor. Maar het is uitdagend en variërend. Ik weet wat ik zelf doe en wat ik uitbesteed. Voor elektriciteit vraag ik een elektricien, voor een tuindouche vraag ik een sanitair installateur. Als ik niet voor 100% de nodige service kan bieden, dan vraag ik het aan een onderaannemer."

"Je mag nog zo veel trekken aan de kar, als er niemand meetrekt, lukt het niet"

Welke raad zou u meegeven aan starters?

"Volg je passie, ga ervoor. Laat je niet zot maken door anderen die meteen groot uitpakken met materiaal, blijf vooral je werk goed doen. Als je je werk niet graag doet, dan begin je beter ergens anders mee. Goede communicatie is ook zéér belangrijk. Ik heb daar ook aan moeten werken, maar dat werpt zijn vruchten af. De klant ziet niet alles wat jij ziet. Je moet je echt proberen in te leven in de klant. Met werknemers werken, moet je ook leren. Wij zijn nu heel goed bezig, ik heb heel goede mensen in dienst, die meetrekken aan de kar. Dat is heel belangrijk: je mag zelf zo veel trekken aan de kar als je kunt, maar als er niemand meetrekt, dan is het niet houdbaar. Vier mensen in dienst is goed voor mij; alle respect voor mensen die tien à twintig man in dienst hebben, maar ikzelf zou het niet aankunnen. Met ouder worden, heb ik wel geleerd om mijn mensen meer vertrouwen te geven. Ik ben een beetje een controlefreak, maar als baas moet je dat durven los te laten. Ik mag zeker niet klagen: het was mijn droom en ik heb hem kunnen verwezenlijken."

Haerinck
"De klant ziet niet alles wat jij ziet. Je moet je echt proberen in te leven in de klant"
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke
ad

Ontdek vorige edities