ad
Grafisch nieuwsPremium

Voorwoord

Het jaar 2024 was niet alleen een Drupa-jaar maar ook een belangrijk verkiezingsjaar in binnen- en buitenland. Terwijl het in eigen land nog altijd wachten is op een nieuwe federale regering, wijzigt de internationale context ingrijpend. In de Verenigde Staten maakt Donald Trump zich op voor een nieuwe ambtstermijn als president en dat zullen we ook in Europa voelen.

Volgens ondernemersorganisatie Voka zal het protectionisme van Trump de economische activiteit in de landen van de eurozone met 1,5 procent doen dalen. Voka wijst naar Europa dat nu voluit de kaart moet trekken van het herstel van de competitiviteit en productiviteit van onze bedrijven.

Straks treedt er een nieuwe Europese Commissie aan, de prioriteiten zijn duidelijk: maak werk van een sterke industriële deal om onze lokale maakindustrie uit het slop te trekken. Het belang van industriële banen in onze hoogtechnologische samenleving kan nauwelijks overschat worden. Toch worstelt de Europese maakindustrie met een pak handicaps waarmee het moeilijk concurreren is op de internationale markten.

Kijk naar de nefaste impact van de hoge energiekosten, de onophoudelijke regeldrift en de stijgende loonkosten op ons industrieel weefsel. Het is de hoogste tijd om de pijnpunten aan te pakken en de industrie weer ruimte te geven om te groeien, te investeren en te innoveren. Het is aan de beleidsmakers – op alle niveaus – om die broodnodige ruimte te creëren, de ondernemers zullen wel ondernemen.

In die context juichen we de internationale ambities van Belgische grafische bedrijven toe. Dit najaar konden we onder andere het nieuws brengen over Graphius Group die een tweede overname in het Verenigd Koninkrijk realiseerde. De Londense drukkerij Geoff Neal Litho maakt nu ook deel uit van de familiale drukkerijgroep. Het gaat om een drukkerij met een omzet van 11 miljoen pond en 35 medewerkers. Ook bij Daddy Kate Group was er internationaal nieuws te rapen. De grafische groep van de familie Claes kondigde een nieuwe overname aan in Noord-Frankrijk. Imprimerie Moutier, met tien medewerkers en een omzet van 2,5 miljoen euro, zal begin 2025 fuseren met Daddy Kate France.

Ook de leveranciers laten zich niet onbetuigd. Zo vergroot het Belgische softwarebedrijf Dataline zijn Europese aanwezigheid met de overname van Pragma Informationssysteme uit Stuttgart. Dat Belgische bedrijven de lokale kerktoren ontgroeid zijn en actief op zoek gaan naar internationale schaal is positief. Het geeft blijk van gedurfd ondernemerschap in deze turbulente tijden. Het is ook een erkenning van de grafische knowhow die in onze contreien al langer goed gedijt. Dat boeiende landschap moeten we koesteren. Ik wens u veel leesplezier!

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Kurt De Cat
ad

Ontdek vorige edities