Belangrijkste evoluties in bedrijfscatering: uitdagingen en focuspunten
sector werkt intensief aan technologische verbeteringen
Om met gevarieerde menu’s te blijven uitpakken met een steeds wisselende kantoorbezetting, is een hele uitdaging. Om maar te zwijgen van hoe moeilijk het is om met de “voortrazende” inflatie om te gaan. Cateraars werken hard aan de optimalisatie van hun digitale tools en staan open voor nieuwe technologieën. Het goede nieuws: het bedrijfsrestaurant wordt alsmaar belangrijker voor medewerkers om inspiratie op te doen en in verbinding te gaan met collega’s.
Wij danken de volgende bedrijven en personen voor hun bereidwillige medewerking:
Sodexo - Michel Croisé (MC), CEO
Compass Group – Bart Matthijs (BM), managing director
Aramark – Stijn Crombé (SC), executive managing director
ISS – Stefan Lemm (SL), operations director catering
Food&i – Frank Wubben (FW), directeur
Uitdagingen
Wat zijn op dit moment de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst van bedrijfscatering?
Sodexo (MC): “Gemotiveerd personeel vinden. Nochtans is hier een mooie opportuniteit weggelegd voor chefs die niet houden van weekendwerk en de ‘service coupé’. Creatieve chefs kunnen met een hippe bedrijfslunch in de kantine of een exclusieve maaltijd in het directierestaurant concurreren met de betere traditionele restaurants. Niet alleen de lonen zouden moeten stijgen, maar ook de verkoopsprijzen. Spijtig genoeg beschouwt de consument 7 euro voor een warme maaltijd/drank als veel. We moeten investeren in de apps die het bestellen vergemakkelijken. En in ‘waardecreatie’, zodat een consument wil betalen voor de beleving en een gevarieerd aanbod."
Compass Group (BM): “De allerbelangrijkste uitdaging is de voortrazende inflatie van de voedselprijzen. Indexaties dekken niet altijd alles en bovendien zijn ze vaak al achterhaald door feiten op het ogenblik dat ze ingang vinden. De huidige situatie dwingt ons om op een andere manier naar onze contracten en uitbatingen te kijken. Om te evolueren naar een model dat meer futureproof is.”
Aramark (SC): “Soms is de kostprijs van bepaalde producten in die mate gestegen, dat we drastische keuzes moeten maken. Het is een uitdagende oefening om hierin een evenwicht te vinden. De inflatie heeft ook een grote impact gehad op de loonkosten. We moeten extra waakzaam zijn om te optimaliseren, maar dat vraagt veel flexibiliteit van elke werknemer."
ISS (SL): “De schommelende passages in de officeomgeving. We kunnen niet langer teren op ervaring – bijvoorbeeld dinsdag en donderdag zijn drukke dagen. Sommige bedrijven sluiten op vrijdag zelfs hun restaurant. Niet eenvoudig want ons personeel heeft een 38 urenweek. Het is een uitdaging om de variatie aan te houden voor elke werknemer. Met tools – menuplannings, menu-engineering, en statistieken – proberen we daarmee om te gaan. Onnodig te zeggen dat het een hele uitdaging is om met de historisch gestegen kosten van voeding en lonen om te gaan.”
Food&i (FW): “Omgaan met de steeds wisselende kantoorbezetting. En uiteraard ontkom je niet aan het doorberekenen van de extreme inflatie. Helaas moet de maaltijd op kantoor voor de medeweker altijd goedkoop zijn.”
FOCUSPUNTEN
Welke zijn de focuspunten voor de komende jaren?
Compass Group (BM): “Op de eerste plaats: onze eigen mensen. We werken continu aan initiatieven op het vlak van flexibiliteit, opleiding, inclusie, enzovoort. Daarnaast: duurzaamheid. Niet makkelijk nu marges onder hoge druk staan. En technologie. Vooral op het vlak van data en datamanagement. Het wordt nog interessant om te zien hoe nieuwe technologie (denk aan AI) onze vrij klassieke sector zal beïnvloeden en sturen.”
Sodexo (MC): “Ook ik denk meteen aan de flexibele inzet van de resources en het verder verduurzamen van het voedingsaanbod met aandacht voor gezondheid. Verder: inflatiemanagement, de digitalisering versnellen en aandacht voor beleving.”
Food&i (FW): “De wereld elke dag een stapje beter maken door een gezond en duurzaam (energievriendelijker, lokaler) assortiment aan te bieden. We willen graag dat iedere persoon bewuster omgaat met wat hij eet. En nog meer focus van onze kant op zero waste.”
Aramark (SC): “Twee kernwoorden in dit verband: hospitality en flexibiliteit. De chef maakt dat de werknemer met plezier gaat lunchen in het bedrijfsrestaurant. We vragen de mening van de klant om zo onze diensten verder te optimaliseren. Flexibiliteit staat hierbij centraal. Zowel op het gebied van personeelsinzet als op dat van het foodaanbod. Gezonde, duurzame maaltijden winnen aan belang.”
ISS (SL): “Oplossingen vinden die kwaliteitsvol en economisch verantwoord zijn door middel van digitale tools. In de backoffice door dingen meetbaar te maken, data te capteren. Om de workload te verminderen voor alles wat er moet gebeuren in de keuken en op administratief vlak. In de frontoffice door alle info over de producten beschikbaar te maken voor de klant.”
GEDRAG WERKNEMERS
Welke gedragsveranderingen verwacht u bij de werknemers?
Aramark (SC): “De beleving in het bedrijfsrestaurant vinden ze steeds belangrijker. Het is een polyvalente ruimte geworden. En ze besteden steeds meer aandacht aan duurzaamheid en ze willen informatie over de ingrediënten, een aangepaste grammage …”
ISS (SL): “De medewerkers willen de hele dag door iets kunnen eten en zijn onder meer gediend met smart fridges die de klassieke catering aanvullen. En ook wij ondervinden dat de gasten alle mogelijke info over de producten willen.”
Food&i (FW): “Bedrijfsmedewerkers willen inderdaad dat het eten continu beschikbaar is. En ze gaan steeds bewuster met voeding om. Vandaar dat het ook belangrijk is de nutriscore inzichtelijk te maken. En ze zien steeds meer in dat vlees niet functioneel is maar een waardevolle toevoeging.”
Compass Group (BM): “Ik bevestig: de nieuwe generatie consumeert anders, werkt en leeft ook anders. Vandaar het belang van een all-day aanbod met veel aandacht voor gezonde snacks, andere dranken, bewust eten, andere en flexibele eetmomenten.”
Sodexo (MC): “We zien dat de medewerkers meer spenderen op de dagen dat ze wél naar het bedrijf komen. Door bijvoorbeeld maaltijden mee naar huis te nemen voor de dagen dat ze thuis werken. Of door te genieten van die speciale koffie geserveerd door de barista. Ze willen een gevarieerd aanbod (wereldkeuken, vegan, veggie …); en inderdaad eten beschikbaar de hele dag door.”
TECHNOLOGISCHE OPLOSSINGEN
Welke technologische oplossingen zullen volgens u belangrijker worden?
Food&i (FW): “De app – met functionaliteit ‘meteen afrekenen’ bijvoorbeeld – en nog meer aandacht voor smart fridges. En voor food walls. Ook heel belangrijk: middels technologie inzichtelijk maken wat je footprint als bedrijf is.”
Sodexo (MC): “In dat verband denk ik ook aan smart fridges en onbemande shops. En aan apps met toegang tot alle mogelijke informatie over de aangeboden voeding en om bestellingen te plaatsen voor op het werk of thuis.”
ISS (SL): “Menu- en personeelsplanning zullen we meer digitaliseren om ideale ploegbezettingen te hebben. Ook frontoffice: nog meer aandacht voor betaal- en bestelschermen in de vorm van een totem of via een app.”
Compass Group (BM): “Data en AI zullen key zijn om voor de eindklanten de juiste foodservices op het juiste moment te leveren zonder dat de kost voor die personalisatie door het dak gaat. Automatisatie en robotisering zullen ons op termijn helpen om veel flexibeler in te spelen op de onmiddellijke behoeften van onze gasten.”
Aramark (SC): “Alle technologie die voor een ‘frictionless experience’ voor de consument zorgt: vlot aan info geraken, makkelijk bestellen en afrekenen, gerechten in takeaway bestellen en afhalen … Ook in de keuken hebben we aandacht voor de laatste digitale snufjes zodat de chef en zijn team zich ten volle kunnen concentreren op de bereidingen.”
TIPS VOOR DE TOEKOMST
Welke tip(s) heeft u voor verantwoordelijken aan bedrijfsrestaurants met het oog op de toekomst?
ISS (SL): “Geef ons goede info over de bezetting. Besteed veel aandacht aan sfeercreatie van het restaurant.”
Aramark (SC): “Ik ga akkoord: een gezellig bedrijfsrestaurant (met koffiebar) en een kwalitatief foodaanbod: het verbindt werknemers. Die plek is zelfs belangrijk in de war for talent.”
Sodexo (MC): “Trends volgen en blijven leren. Aandacht hebben voor klant en consument en de eigen mensen.”
Compass Group (BM): “Bestudeer aankomende veranderingen nauwkeurig, omarm wat je kan en wees zeker niet te terughoudend in je aanpak. Of het nu gaat om automatisatie of plantaardig eten..., je kan er maar beter werk van maken. Claim ownership. Foodservice is nog altijd een vak, een metier. Als specialist op dat vlak moet je je laten gelden. Dat in een lastenboek staat hoeveel schijfjes tomaat op een broodje moeten en hoeveel gram die moeten wegen, moeten we niet meer toelaten. Bedrijven verwachten heel lage cijfers in een contract maar heel veel emotie op het bord. Dat kan, maar dan zal de cateraar toch wat meer vrijheid moeten krijgen. Eisen dat alle schotels beschikbaar blijven tot de laatste gast buitenstapt, is waanzin. Elke schotel die in de vuilbak belandt, is een gebrek aan respect voor het moois dat deze planeet ons biedt en voor het zweet dat heel veel mensen erin steken om het op een bord te krijgen.”
Food&i (FW): “Leg aan je medewerkers uit waarom je iets doet. Op het vlak van gezonde voeding bijvoorbeeld. Neem ze mee in je verhaal. Neem dan de behoeftes van de medewerkers mee op in het contract. En om nog maar eens in herhaling te vallen: onderschat niet het belang van een aangename locatie voor het restaurant. Het is daar dat verbindingen tot stand komen. En als je op een leuke plek zit met collega’s, geeft dat inspiratie.”