ad
VerpakkingstechniekenPremium

Samen sterker: Pack4Food's route naar verantwoorde voedselverpakkingen

Het is de missie van Pack4Food om alle spelers uit de voedings- en verpakkingsketen te ondersteunen bij hun uitdagingen en innovaties. Op weg naar de duurzame voedselverpakking van de toekomst hanteert Pack4Food een visie die steunt op drie kernboodschappen.

Visie Pack4Food hoofdfoto
Pack4Food ondersteunt bedrijven bij het beter verpakken van voeding en het zoeken naar aanverwante innovaties

1. Hou rekening met het verpakte product

Bij verpakkingsoptimalisaties is het cruciaal om zowel met het voedingsproduct als de gebruikte verpakking rekening te houden. De voornaamste functies van verpakkingen zijn namelijk om de nodige functionaliteit (bv. behalen van houdbaarheid, voedselverlies reduceren) en het gebruiksgemak (bv. portieverpakkingen) te bieden aan de consument. Wanneer omwille van duurzaamheidsinitiatieven de samenstelling van de verpakking aanpast wordt, moet bijgevolg steeds gecontroleerd worden of het nieuwe verpakte product nog steeds de juiste functionaliteit en hetzelfde gebruiksgemak heeft. Een toename in voedselverlies omwille van een wijziging in verpakking is namelijk nefast voor de duurzaamheid van het verpakte product.

Visie Pack4Food 1
Balans tussen functionaliteit en duurzaamheid van een voedselverpakking

2. Streef naar complete verpakkingsoptimalisatie

Optimalisatie van de gebruikte verpakkingen is sinds jaar en dag een onderwerp bij bedrijven. Om echter op een juiste en complete manier te optimaliseren, benadrukt Pack4Food dat het steeds noodzakelijk is om alle relevante stakeholders uit de keten te betrekken in het proces. Binnen eco-design wordt vaak verwezen naar 5 R'en als mogelijke maatregelen om de milieu-impact van verpakkingen te verminderen:

  1. Remove: bv. verwijderen van onnodige componenten
  2. Reduce: bv. reduceren van dikte of aantal lagen
  3. Re-use: bv. herbruikbare zakken, schalen en potten
  4. Recycle: bv. gebruik van recycleerbare materialen
  5. Renewable: bv. gebruik van biogebaseerde materialen

Wanneer één stakeholder ingrijpt door bv. de dikte van een verpakking te reduceren, is het noodzakelijk na te gaan of de verpakking nog steeds voldoende functionaliteit biedt en bijgevolg geen onverwacht negatieve impact heeft op de andere stakeholders verder in de keten. Optimalisatie vereist met andere woorden samenwerking binnen de volledige keten.

3. Recyclage = collecteren, sorteren en recycleren

Van zodra de noden van het verpakte product in rekening gebracht zijn en alle stakeholders betrokken worden bij het optimalisatieproces, is er een mogelijkheid om de meest duurzame voedselverpakking te bekomen. Hierbij wordt echter onvermijdelijk ook in de richting van de recycleerbaarheid van de verpakking gekeken. Als derde en laatste kernboodschap geeft Pack4Food hierbij steeds mee dat recyclage bestaat uit drie stappen, die elk correct meegenomen moeten worden bij het ontwerp om zo tot de optimale oplossing te komen: collectie, sortering en recyclage zelf. Tijdens het optimalisatieproces is het met andere woorden noodzakelijk om te controleren of de verpakking past binnen de collectie en sorteermogelijkheden van de beoogde markt.

Visie Pack4Food foto 3
European S3 collaboration platform voor voedselverpakkingen

Samenwerking loont

Rode draad doorheen de visie en activiteiten van Pack4Food is dat samenwerking over de volledige keten heen noodzakelijk is. Om de daad bij het woord te voegen, heeft Pack4Food onder andere mee de leiding genomen in het Europese S3-partnership voor voedselverpakkingen. Doel van dit platform is om via samenwerking op Europees niveau te zorgen voor innovaties en toegang tot nieuwe en duurzame verpakkingstechnologieën.

Een voorbeeld van een project dat voortgevloeid is uit het Europese S3 Partnership Food Packaging is Value4Pack. Value4Pack heeft als doel de interregionale samenwerking te versterken, innovatie te ondersteunen en de kloof tussen verschillende belanghebbenden te overbruggen door een inclusief ecosysteem te creëren en gerichte hulp te bieden, om de innovatie- en investeringscapaciteit in de Europese waardeketen voor voedselverpakkingen te vergroten.

Visie Pack4Food foto 2
Value4Pack: investeringsmogelijkheden scheppen om een veerkrachtige Europese voedselverpakkingswaardeketen te creëren

 

Informatie Pack4Food
Visie Pack4Food 1
Pack4Food is een onafhankelijke organisatie waarbij innovatie door samenwerking over de hele keten van voedselverpakking en verpakkingsprocessen centraal staat. Pack4Food helpt bedrijven voedsel beter te verpakken en ondersteunt hen bij de dagelijkse verpakkingsuitdagingen en zoektocht naar innovaties. Dit wordt gerealiseerd door bedrijven en onderzoeksinstellingen samen te brengen om zo grote en kleine vernieuwingen in de voedselverpakkingsketen waar te maken. Tot de activiteiten van Pack4Food behoort het geven van advies en opleidingen, het initiëren en coördineren van onderzoeksprojecten en het aanbieden van een internationaal netwerk.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Brecht Van Der Hoeven

Meer weten over

ad

Ontdek vorige edities