ad
OntsmettenPremium

Industriële schoonmaak uitbesteden: ontzorgd of net extra bezorgd?

Voldoe aan alle vereisten dankzij externe expertise

De wettelijke vereisten om voeding en drank te mogen produceren worden steeds strikter. Zeker op het vlak van hygiëne en reiniging zijn er veel normen waaraan bedrijven moeten voldoen. Voedingsproducenten willen zich kunnen concentreren op de productie zelf en besteden daarom de schoonmaak van de installaties vaak uit aan externe partners die de regelgeving goed onder de knie hebben. Wat zijn de voordelen hiervan en wat kan je verwachten van deze partners?

Reiniging en hygiëne foto 1
Voedingsbedrijven moeten aan heel wat normen voldoen; dit geldt dus ook voor de ingeschakelde schoonmaakbedrijven (Foto: ISS Facility Services)

De voordelen van een uitbestede schoonmaak

Verschillende productie, verschillende normen

Hoewel voor alle voedingsbedrijven hygiëne een prioriteit is, moeten sommige producenten extra aandacht besteden aan een schone werkomgeving. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven met zogenaamde cleanrooms; die moeten absoluut gevrijwaard blijven van contaminaties waardoor er striktere normen van toepassing zijn. Afhankelijk van de specifieke productie, moet er dus een bepaalde gradatie van 'properheid' gegarandeerd worden. Die wordt uitgedrukt in ISO-klassen waarin bepaald is wat maximale toegestane aantal contaminerende deeltjes per kubieke meter is.

Voedingsbedrijven moeten dus eerst in kaart brengen wat ze produceren en welke normen hieraan verbonden zijn. Dit is reeds nodig bij het bouwen van de productie-installatie, zoals vloeren en wanden. Vervolgens moeten bedrijven een belangrijke afweging maken over het al dan niet uitbesteden van de schoonmaak: kunnen we zelf de normen garanderen, rekening houdend met de te volgen procedures en de nodige mankracht? Of laten we ons beter bijstaan door een externe partij die de nodige expertise heeft?

Reiniging en hygiëne foto 2
Het komt er steeds op neer om in grondig overleg de juiste dienstverlening en rolverdeling vast te leggen (Foto: Epacco)

Uitbesteden of toch maar niet?

Steeds meer bedrijven kiezen er dus voor om reiniging en onderhoud uit te besteden. De laatste jaren is er een duidelijke trend met 'ontzorging' als sleutelwoord. Gespecialiseerde schoonmaakbedrijven bieden vaak zeer volledige pakketten aan, waarbij ze alle nodige expertise inzetten om voedingsbedrijven operationeel én wettelijk conform te houden. Deze externe partners nemen het volledige proces in handen, zodat de klant zich kan focussen op de productie.

Er is echter ook een belangrijke valkuil: niet alle schoonmaakbedrijven zijn volledig gecertificeerd voor specifieke productieomgevingen. Sommige bedrijven bevinden zich eerder in een grijze zone, waardoor het bovenal cruciaal is om met gevestigde partners samen te werken. Niemand kan zich een contaminatie veroorloven met mogelijke terugroeping van producten of een tijdelijke productiestop – met alle financiële verliezen en reputatieschade tot gevolg. Het is dus aangewezen om verschillende spelers te onderzoeken en de nodige certificaten op te vragen. De goedkoopste optie is zeker niet altijd de beste!

'Ontzorging' is steeds meer het sleutelwoord onder de schoonmaakbedrijven

Een laatste punt betreft de precieze aard van de reiniging en desinfectie. Het ene productieproces vereist al meer complexe procedures dan het andere. Afhankelijk daarvan zullen sommige bedrijven misschien toch ervoor kiezen om de reiniging intern te houden, met eigen personeel dat over de nodige technische kennis beschikt. Hoewel sommige schoonmaakbedrijven ook vaste medewerkers toewijzen aan hun klanten om zo de dienstverlening te optimaliseren, is de technische aard van het reinigingsproces een voorname factor om al dan niet uit te besteden.

Reiniging en hygiëne foto 3
Zorg er telkens voor dat het schoonmaakbedrijf over de nodige certificaten beschikt (Foto: ISS Facility Services)

Geïntegreerde dienstverlening

Waar kunt u als producent op rekenen als u de reiniging en desinfectie van productie-installaties uitbesteedt? Ontzorging is hét codewoord van de laatste jaren. Zeker de gevestigde schoonmaakbedrijven staan garant voor een grondige en volledige service. De ene gaat hier al verder in dan de andere – ook afhankelijk van het gekozen pakket en de kostprijs. Sinds de coronapandemie is de dienstverlening zelfs nog completer geworden, gezien het groeiende besef onder het brede publiek dat hygiëne cruciaal is.

Reiniging van A tot Z

De meeste schoonmaakbedrijven bieden een grondige reiniging van alle installaties en productieruimtes. Klassieke detergenten maken wel steeds meer plaats voor probiotische en plantaardige schoonmaakmiddelen, zeker bij de grotere schoonmaakpartners die hun processen optimaliseren. Chemicaliën worden minder gebruikt, hoewel sommige reinigingsprocessen in de voedingsindustrie nog steeds welbepaalde producten vereisen. Het grote voordeel van een meer 'natuurlijke' aanpak is uiteraard dat er minder kans is dat chemicaliën in de producten terechtkomen, wat de kwaliteit en gezondheid ten goede komt.

Heel wat partners ruimen ook het afval van de productiesites op en zorgen voor een correcte verwerking hiervan. Afhankelijk van de specifieke aard van het afval en sommige materialen is een meer complexe verwerking vereist. Uiteraard behoort het schoonmaken van de kantoorruimtes ook tot de mogelijkheden; ook dit dient grondig te gebeuren.

Reiniging en hygiëne foto 4
Klassieke detergenten maken steeds meer plaats voor probiotische en plantaardige schoonmaakmiddelen (Foto: Epacco)

Onderschat zeker ook het belang van de nodige uitrusting niet. Als een voedingsbedrijf zelf instaat voor reiniging, dan moet het ook de nodige PBM's (persoonlijke beschermingsmiddelen) voorzien en instaan voor het onderhoud daarvan. De grotere schoonmaakbedrijven voorzien niet alleen hun eigen werknemers van PBM's, maar kunnen deze ook leveren aan hun klanten, los van de overige geleverde diensten.

Ook technologie doet z'n intrede

Een aantal schoonmaakbedrijven gaat verder dan de 'klassieke' reiniging en zet sterk in op hoogtechnologische oplossingen om hun dienstverlening te versterken. Data speelt hierbij een steeds grotere rol – ook in de industriële schoonmaak. Denk aan gegevens over de frequentie van het schoonmaken, de manier waarop, de producten die gebruikt worden ... Op basis van deze data is het mogelijk om de schoonmaak verder te stroomlijnen en bijvoorbeeld te detecteren welke processen of installaties abnormaal veel reiniging nodig hebben; en dus mogelijk niet optimaal ingericht zijn.

Ook robotica doet zijn intrede in industriële reiniging. Veel mensen hebben thuis een stofzuigrobot, maar wist u dat gelijkaardige toepassingen intussen ook op industriële schaal toegepast worden? Zelfrijdende robots kunnen bijvoorbeeld natte reinigingen uitvoeren op plaatsen die moeilijk bereikbaar zijn voor mensen, of die ergonomisch minder verantwoord zijn. Deze robots zijn bovendien uiterst efficiënt ingesteld: het verminderen van het gebruik van water en chemicaliën staat hier centraal. Hoewel er aan robotica vaak een zekere investeringskost verbonden is, levert het aan het einde van de rit een mooie besparing op.

Dankzij diverse IoT-technologie wordt data gekoppeld aan dergelijke automatisering, wat het reinigingsproces verder optimaliseert. Dankzij deze technologische ontwikkelingen kunnen veel bedrijven overschakelen van gepland naar voorspellend of zelfs proactief onderhoud. Dit verkleint het risico op pannes en contaminaties; cruciale voordelen voor eender welk bedrijf.

Reiniging en hygiëne foto 5
Schoonmaakpartners staan in voor de continuïteit en het vlot functioneren van uw bedrijf (Foto: ISS Facility Services)

Een weloverwogen beslissing

Er zijn dus heel wat factoren die meespelen in de uiteindelijke beslissing om de reiniging en desinfectie van uw productieomgeving al dan niet uit te besteden. Breng uw specifieke noden in kaart en zorg voor een gevestigde partner die over de juiste certificaten beschikt. Durf in dialoog gaan om onderling tot de juiste graad van dienstverlening te komen.

Het is steeds belangrijk om een stabiele relatie op te bouwen met het schoonmaakbedrijf van uw keuze. Zij moeten immers instaan voor de continuïteit en het vlot functioneren van uw bedrijf. De gevestigde schoonmaakbedrijven steken dan ook veel tijd en energie in het onderhoud van hun klantenrelaties, inclusief het tijdig aanpassen van de dienstverlening en het samen zoeken naar geschikte oplossingen voor specifieke uitdagingen. U grondig inlichten is dus de boodschap.

Met medewerking van Epacco en ISS Facility Services

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door dr. Alexis Daveloose
ad

Ontdek vorige edities