ad
Bereide vleeswarenPremium

automaten zorgen voor voortdurende verkoop

Ten huize van KEurslager Ortwin & Patricia (Veurne)

Keurslager Ortwin & Patricia
Keurslager Ortwin & Patricia, te Veurne. Klanten gaan binnen rechts en komen via de automatenshop (links) terug naar buiten.
In een zijstraat, aan de leveranciersingang, bevindt zich nog een automatenshop

De klok rond kunnen verkopen zodat praktisch alles wat gemaakt is over de toonbank gaat? Ortwin & Patricia uit Veurne slagen erin, na hun investeringen in verkoopautomaten. Bovendien garanderen ze met het Keurslagerlabel steeds de kwaliteit naar hun klanten toe. Delicatesse sprak met Ortwin Degroote & Patricia Lamaire: "Alles begint met een idee maar gaat pas verder met een plan."

VAN VEETEELT TOT SLAGER

Ortwin Degroote en Patricia Lamaire komen allebei uit een groot gezin. Hij studeerde handel en later landbouw/veeteelt; Patricia werkte na haar studies handel in een winkel voor interieurinrichting en decoratie.

"Het maakte bij ons thuis niet uit welke opleiding je volgde of welk werk je deed ... zolang het maar geld in het laatje bracht. Een gevolg van het vroegtijdig overlijden van mijn vader toen ik 11 jaar was", vertelt hij. "Ik ben tijdens en na mijn schooltijd altijd bezig geweest. Ik werkte van kleins af aan de kust in de verhuur, werkte in een veevoederbedrijf, ging bij boeren helpen, werkte in een feestzaal .... Tot ik besliste dat ik graag mijn werkuren wou bundelen. Op mijn 20e behaalde ik daarom – via een leercontract – op 2 jaar tijd mijn diploma slagerij. Ik kwam daarna – na gewerkt te hebben in slagerijen in Brugge, De Panne, Nieuwpoort en Brussel – terecht in Veurne bij de slagerij van Luc Vandendries. Luc had een zoon, maar die wou zijn slagerij niet verderzetten. Hij wou daarom de slagerij in de Ooststraat, die uitkomt op de Grote Markt van Veurne, wel aan mij overlaten."

Intelligente foodtech-toepassingen in vending
7 artikels
Alles over food vending machinesOntdek ons digitaal magazine over food vending machines
Lees magazinechevron_right

Sinds 2001 is slagerij Ortwin & Patricia een feit. "We begonnen met een parttime medewerker als hulp, maar groeiden steeds. Naast slagerswinkel leverden wij ook aan verschillende restaurants, waren wij de volledige zondag open ... Kortom: hard en veel werken."

centrale toonbank
De centrale toonbank telt 3 kassasystemen vooraan. Snijmachine en weegschaal achteraan hebben elk ook nog een kassasysteem

FOcus op slagerij

In die beginperiode was er ruim voldoende verkoop om de organisatie te runnen, maar het totaalplaatje klopte volgens Ortwin echter niet: "We kregen het gevoel dat we stilstonden, we boekten geen echte vooruitgang. Op een dag belde ik al onze klanten/restaurateurs om te melden dat we de leveringen zouden stopzetten. Die ingreep zorgde ervoor dat de loonkost drastisch daalde. Met een chauffeur, een poetsvrouw en een verkoopster minder, konden we terug het overzicht vinden en een nieuwe start maken. We verloren wel hele grote omzetten door het stoppen van de restaurantbeleveringen, maar vanaf toen is de beenhouwerij pas echt goed vertrokken. Wij konden ons volledig focussen daarop, en dat maakte hét verschil."

"Volledige focus op de slagerij maakte hét verschil"

ZONDAG & DAGUREN

In 2008 werd beslist niet langer op zondagnamiddag open te zijn. In coronatijd beslisten Ortwin en Patricia ook om de hele zondag te sluiten. "Medewerkers in dienst die dag kosten een fortuin", weet Ortwin. "Bovendien vind je ook niet zo gemakkelijk medewerkers die dat willen doen; het beperkte onze rekruteringsbasis enorm. Nu lukt dat beter omdat we op zon- en feestdagen gesloten zijn en vrij ruime vakantieperiodes kennen om ons personeel de kans te geven een stabiel gezinsleven te leiden. Wijzelf blijven nu de zondagvoormiddag en donderdagmorgen wel aan de slag, maar kunnen met ons twee op die halve dagen alle bestellingen voor de onlineverkoop groeperen, afrekenen en in versboxen steken. Ook in het aanvullen van de automaten (zie verder) kruipt er heel wat werk: potjes met salades vullen, dagschotels etiketteren, barbecue- en charcuteriepakketten samenstellen, alles toewijzen aan de juiste vakken ..."

AUTOMATISCHE oplossing

Het sluiten op zondagnamiddag zou zorgen voor omzetverlies, dus ging het slagerskoppel op zoek naar oplossingen.

eerste automaten in Veurne
De eerste automaten plaatsten Ortwin & Patricia in de atelieringang in een zijstraat

"In 2008 plaatsten we de eerste automaten achteraan de slagerij bij de leveranciersingang in een deel van de privéwoning", herinnert Ortwin zich. "Die automaten liepen – en lopen – uitstekend; je kan als het ware steeds blijven maken en steeds blijven verkopen. In de verlofperiode konden wij zo nog een week verder omzet binnenhalen. Ook het afbouwen richting verlofperiode of een verlofdag – steeds iets minder maken en proberen alles te verkopen voor het verlof – is verleden tijd. Tot het laatste moment kunnen wij vol gas geven."

"Dankzij de automaten kunnen we steeds blijven maken en verkopen"

UITBREIDING AUTOMATEN

"Anderhalf jaar voor de coronapandemie uitbrak, hadden wij – gelukkig – het plan om onze automatenshop nog uit te breiden. De eerste automatenshop was namelijk al te klein aan het worden, waardoor we om 17.00 uur alle automaten opnieuw moesten vullen. Dat was niet de bedoeling!"

"Dit plan maakte deel uit van ons masterplan: wij kregen plannen te zien van de op te richten industriezone Westpark waar o.a. Jumbo, Lidl en Bon'Ap zich zouden vestigen. Daarnaast waren er ook plannen om een Albert Heijn en een Spar naar Veurne te halen. Wij hebben daarop snel gehandeld en planden de bestaande automaten te updaten. Met de ideeën van Yves, Jonas en Jeroen van Hanot Vending kwam de realisatie van de vernieuwde bestaande automatenshop tot stand. Ondertussen waren wij ook al vanaf 2018 bezig met onlineverkoop tijdens de verbouwing van de nieuwe slagerij. Zo konden wij blijven verkopen en produceren."

Automaten in woonst

"Voor de tweede automatische shop zouden we onze privéwoning opgeven. Uiteindelijk is dat een heel project waaraan bijna 2 jaar planning is voorafgegaan. De timing was onverwachts uitstekend, want door de lockdown en de uitgaansrestricties begin 2020 waren de automaten een voltreffer. Ze waren klaar en operationeel twee maanden voor corona uitbrak. Voordien verklaarden de mensen ons zot dat we dachten dat we via 'een machine' onze waren zouden verkopen, gekoppeld aan een online bestelsysteem. We hadden het gelijk – en geluk – aan onze kant." 

tweede automatenshop
De tweede automatenshop van de slagerij vond plaats in de opgegeven privévertrekken
en is tevens ook uitgang voor de winkelklanten

Verzorgde automatische bediening

Als partner voor de nieuwe automaten, kwam Ortwin in contact met Hanot Vending op een beurs. "Hun uitleg en knowhow zat goed. Ze hebben een correcte aanpak en ingesteldheid", vindt Ortwin. "Wij waren voor hen ook een soort van pilootproject voor West-Vlaanderen, dus aan opvolging was er zeker geen gebrek. Op onze beurt zijn wij dan ook open en correct wanneer hun potentiële klanten komen kijken en polsen naar onze ervaringen."

automaten close-up
De automaten zijn hightech toestellen die een verzorgde automatische bediening van de klanten verzekeren

"De automaten zijn ook geen oude, vuile machines zoals die in treinstations of in de stad soms staan ... Het zijn hightech toestellen die een verzorgde automatische bediening van de klanten verzekeren. Alles van verkoop en transacties kan opgevolgd worden vanop afstand. De automaten laten ons bovendien toe om doelgroepen te bereiken die we anders niet snel in de winkel hebben: jeugd of twintigers die snel snel iets willen, schuchtere mensen die normaliter het volk of een gesprek mijden ... Zij kunnen vlot en automatisch bediend worden. De drempel van de slagerswinkel is nog lager zo, én bovendien zijn we zo praktisch altijd open."

CONCURRENTIE

"Nog een extra motivatie voor de investering in automaten is het feit dat er in de regio almaar meer grote supermarkten uit de grond schieten. De automaten – waardoor we 7/7 vers en kwalitatief vlees kunnen verkopen – zijn een belangrijk wapen in die concurrentiestrijd."

"Daarnaast houd ik ook onze prijs-kwaliteitsverhouding sterk in de gaten. Ik reken alles goed uit, zodat klanten zonder schroom of budgetbeperking zowat altijd bij ons terecht kunnen. Een goede slager kan tot 97% van zijn producten verkopen. Dankzij onze automaten geraken wij al aan 99%. Door meer afzetmogelijkheid alleen al verdienen wij gemiddeld al meer dan een ander. Onze verkoop loopt altijd door."

WINKELVERBOUWING

Na de uitbreiding van de eerste automatenshop was het de beurt aan een update voor de winkel, inclusief een tweede automatenshop. "Wij vonden met winkelbouwer Wimag en automatenbouwer Hanot Vending de perfecte partners om dit project te starten. Tijdens die verbouwingen – de ruwbouw alleen al duurde twee maanden – bleven we wel verkopen via de automaten en online. Zonder fysieke winkel waren ze zo toch wel soms met z'n zevenen aan het werk. Bij de restyling hebben we er wel op gelet dat er een goede inkijk en presentatie is in de winkel. De mensen in de centrumstraat moeten kunnen binnenkijken in een aanlokkelijke winkel, zodat ze toch steeds geneigd zijn om binnen te springen en iets mee te doen. Na in het totaal een viertal maanden was de winkel weer modern en konden we weer op volle kracht – winkel én de twee automatenshops – aan de slag."

toonbanken presentatie
De presentatie in meerdere toonbanken geeft klanten zin om te kopen.
Door het raam (linkerfoto) hebben klanten ook nog zicht op de automatenshop

ATELIER & WINKEL

Ortwin & Patricia beschikt over een wel heel goed uitgerust atelier, waarin Ortwin zelf nog met hele kadavers werkt.

"Ik denk niet dat je met aparte delen hét beste vlees krijgt. Daarom doe ik het nog zelf. Daarvoor heb ik een werkplaats met praktisch alles wat ik nodig heb: automatische vulbus en molen, drie Rational steamers met een variocookingsysteem, begassingsmachine, trommel, pelmachine ..."

Er zijn ook vijf grote koelkasten, en een rail met vleeshaken zorgt voor de weging en de mobiliteit van de karkassen.

machinerie in winkel
Zowel in het atelier als in de winkel is Keurslager Ortwin & Patricia goed uitgerust

In de winkel zijn er een aantal zelfbedieningstoonbanken verspreid. De grote, centrale toonbank is uitgerust met vijf kassasystemen. Drie vooraan en langs de achterkant staan er meteen bij de snijmachines en weegschalen ook nog twee stuks. De mensen komen binnen langs het grote uitstalraam, voorbij de meeneemtoonbanken, tot aan de kassa en dan via de automatenshop terug naar buiten.

PERSONEELSZAKEN

In de slagerij in Veurne vind je natuurlijk Ortwin (vooral in het atelier) en Patricia terug, maar daarnaast werkt ook hun zoon er als zelfstandig helper. Ook twee zelfstandige slagers zijn er aan de slag, naast vier vaste verkoopsters en twee afwassers. Met jobstudenten (2), flexiverkoopsters (3) en -productiemedewerker (1) wordt het team vervolledigd. Ook de drie dochters steken soms een handje toe. 

familiale toekomst

Waarom Ortwin en Patricia als vijftigers nog al die investeringen doen?

"Voor onze kinderen", klinkt het. "Omdat zij het bedrijf zullen verderzetten, willen we hen zoveel mogelijk kansen bieden. Beslissen zij slechts twee dagen per week open te blijven, en de rest te verkopen via online shop en de automaten, dan kan dat perfect. Zo kunnen zij een mooier leven hebben en het ook langer volhouden in combinatie met een gezinsleven en eventuele partner."

"Onze Wout is opgeleid als bakker, maar het nachtwerk en de stress maken die job toch minder aanlokkelijk. Bovendien is onze slagerij een goed draaiende zaak, met perspectief voor de toekomst. Ik haalde hem bij ons binnen omdat hij van het vele bakkerswerk wat genoeg had. Hij is nu al hier aan de slag; maakt quiches, pizza's, slaatjes ... Hij ontvangt daarnaast ook de bestellingen en maakt dat onze stockage piekfijn in orde is. Hij wil ook het bedrijf later overnemen en verder doen floreren. Ook een van mijn dochters – die kmo-management gaat studeren – is bereid haar schouders onder de zaak te zetten."

Clevere kids

"We mogen ons eigenlijk wel gelukkig prijzen met onze zoon en drie dochters. Het zijn allen clevere kinderen, die na een keer voortonen of uitleggen zaken meteen oppikken. Ze zijn ook al van jongs af bereid om hun handen uit de mouwen te steken in de slagerij. Het feit dat er toch familiale interesse is in de zaak, is een godsgeschenk. Ze snappen bovendien wat wij ervoor doen en laten, en dat we het ook voor hen doen."

dragers keurslagerlabel
Ortwin & Patricia zijn trots om het Keurslagerlabel te dragen

KEURSLAGER & imago

Ortwin & Patricia zijn ook trotse dragers van het Keurslagerlabel. "Zo word je onbewust gepusht om het steeds beter te doen. Wij werden Keurslager nadat de Keurslager op de Veurnse Markt stopte en er een viswinkel in de plaats kwam. Daarna hebben wij meteen onze aanvraag ingediend. Het label geeft extra uitstraling, en draagt bij tot ons imago. De vereniging heeft een reputatie en daar dragen wij als leden allemaal toe bij. Je wil bij een onverwachte controle natuurlijk dat alles piekfijn in orde is. De deelname aan de wedstrijd (Kristallen Kroon) van de Keurslagers is telkens een beetje een prestigestrijd, waarbij wij toch al een aantal keer ereprijzen behaalden. Ik vind het sowieso goed om in een vereniging te zitten, al was het maar om niet 'in slaap' te vallen. Het verkleint het risico dat je 'bedrijfsblind' wordt; het verruimt je horizon. Zo kan je leren van je collega's zonder angst te hebben om echte concurrenten slimmer te maken. Je kan altijd wel wat hulp gebruiken bij wetgeving, voor bepaalde vakkennis, bij het personeelsbeleid ... Ik zit ook bij een goeie werkgroep 'middenkust' waar je veel van collega's kunt oppikken. Vandaag leef je als slager niet langer op je eigen eilandje", besluit Ortwin.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dieter Devriendt

Meer weten over

ad