ad
FoodservicesPremium Partnercontent

69% van de foodretailers denkt aan horecaconcept

Eetwinkels nieuwe doelgroep op horeca expo

Eetalage
De foodmagazines van uitgeverij PMG polsten bij hun lezers naar de intentie om te starten met horecaconcepten. Foto: www.eetalage.be © Heikki Verdurme

 

Bij de laatste edities van Horeca Expo viel het de beursorganisatie op dat er steeds meer interesse is bij foodretailers om de beurs te bezoeken. Niet verwonderlijk als je kijkt naar de vele foodretailers die horecaconcepten implementeren in hun zaak. Zo kunnen er maaltijden genuttigd worden in of naast de winkel, er worden fullservice koffiebars voorzien, er worden meerdere maaltijdoplossingen to-go aangeboden … Horeca Expo zet daarom haar deuren nog wijder open voor deze doelgroep. En de foodmagazines van PMG polsten bij hun lezers voor een stand van zaken over blurring concepts.

BLURRING CONCEPTS

Blurring concepts … een trend die het voorbije jaar aanzienlijk toegenomen is. Horeca Expo richt zich dan ook niet uitsluitend naar horeca en grootkeukens, maar boort met de eetwinkels een nieuwe doelgroep aan. Kwalitatieve foodstores kunnen op de beurs terecht voor verse producten, technologische oplossingen, verpakking, keukenapparatuur … Inspiratie voor de inrichting van een eetwinkel vindt u vooraan hal 1.

ONDERZOEK NAAR BLURRING

Om een goed beeld te kunnen vormen van de interesse bij de foodretailers in horecaconcepten, realiseerden de redacties van de magazines Delicatesse, Bakery, Chocolaterie en Retail een onderzoek bij de betreffende lezers. 

40% heeft concrete plannen

Op de vraag wie er van plan is om (nog meer) horecaconcepten te voorzien antwoordt 40% van de foodretailers dat ze van plan zijn om een horecaconcept te implementeren in hun winkel. Daarnaast heeft 29% 'misschien' geantwoord. Een kleine 70% staat dus positief tegenover een dergelijke uitbreiding.

Horecaconcept in de winkel

warme maaltijden en snacks on-the-go

Uit de poll blijkt dat 23% van de foodretailers van plan is om te investeren in het aanbieden warme maaltijden / snacks  on-the-go. Daarnaast wil 18% in de nabije toekomst een restaurant/verbruikersruimte in de winkel voorzien. 17% plant om maaltijden te kunnen bezorgen aan huis en eveneens 17% wil een broodjescorner plaatsen. 7% zal een koffiecorner voorzien voor de klanten.

Welk horecaconcept?

vooral info over wetgeving NODIG

De wettelijke richtlijnen en normen voor het implementeren van horecaconcepten is het aspect waar de foodretailers de meeste info over nodig hebben (27%). Ook de manier van aanpak roept nog bij 21% van de foodretailers vragen op. 19% van de respondenten wenst ook meer info over de mogelijke toestellen en materialen en 17% wil graag meer vernemen over de beschikbare voedingsproducten die kunnen gebruikt of aangeboden worden.

Info horecaconcepten

budget nog vraagteken

De vraag hoeveel budget men zal vrijmaken om te investeren in een horecaconcept lijkt het moeilijkst. 45% weet nog niet hoeveel dit mag kosten. 21% heeft een budget lager van 25.000 euro. 28% van de deelnemers voorziet een budget tussen 50.000 en 100.000 euro. 6% heeft alvast meer dan 100.000 euro beschikbaar voor een foodserviceconcept.

Budget Horecaconcept

Zones op Horeca Expo

Plan Horeca Expo

FOOD & NON-FOOD / hallen 1 & 8

In hal 1 en 8 kunt u terecht voor de laatste trends en de nieuwste producten in de dranken- en voedingssector. Van kwaliteitsvolle ingrediënten, over kooktechnieken tot afgewerkte producten. Als winkelier kunt u ook uw gading vinden in het ruime aanbod van non-food exposanten: meubilair, decoratie, hygiëneartikelen, beveiligingsapparatuur …

Hal 1 Horeca Expo

COFFEE, TEA & SWEETS / hal 2

Hal 2 baadt in een zoete sfeer met het accent op koffie, thee en zoet. Denk aan een ruim aanbod van koffie-, thee- en ijsmerken, apparatuur, accessoires … Maar er is ook aandacht voor sterke content. De Coffee & Tea Academy informeert en inspireert met themagebonden workshops en uiteenzettingen door heel wat experten.

INTERIOR & DESIGN / hal 3

Beleving is cruciaal! Om het plaatje van uw totaalconcept helemaal te laten kloppen, kunt u in hal 3 terecht voor de allernieuwste snufjes en trends op het vlak van inrichting en aankleding. Maar ook het terras maakt deel uit van het geheel. In de zone Outdoor Inspiration krijgt u de nodige tools aangereikt om van uw buitenzone een blikvanger te maken.

FRESH & AUTHENTIC / hallen 2 & 4

Vers en authentiek dus! Tal van lokale producten met een ambachtelijk karakter. Maar niet enkel voeding …
Het aanbod omvat ook een waaier aan healthy juices & drinks.

Vis van het jaar

TECHNOLOGY, DELIVERY & VENDING / hallen 1 & 4

Tijdens deze editie zal de organisatie van Horeca Expo speciale aandacht besteden aan technologische en digitale oplossingen. Ook de toegenomen aandacht voor vendingmachines wordt vertaald in een ruim aanbod van aanbieders. Een interactieve zone vol workshops, lezingen en inspiratiesessies moet de informatiebehoefte over deze nieuwigheden invullen.

KITCHEN HARDWARE / hal 5

Hal 5 biedt niet alleen (groot)keukens aan, maar ook de nieuwste én meest innoverende keukenoplossingen. Van hightechfornuizen tot de nieuwste afwasapparatuur. Zowel de 'kleinere' chef cuisine als de grootkeukens kunnen
hier terecht.

CAFE WORLD & NIGHTLIFE / hallen 1 & 6

In Café World verzamelt het kruim van de Belgische brouwerijen zich. U krijgt er een overzicht van de verschillende bierstijlen die ons land rijk is. Naast de bieren zelf, is er ook aandacht voor tapinstallaties en cafémeubilair. Nightlife staat synoniem voor bruisend en trendy: cocktails, energydrinks en alcoholpops worden met trots aan u voorgesteld. Hip meubilair, ledverlichting en special effects maken het plaatje compleet. In hal 6 vindt u ook geluidsinstallaties, diverse muzieksystemen en rookoplossingen.

SNACK & FASTFOOD / hal 7

Deze hal is niet alleen het trefpunt voor de snackbaruitbater of de friturist; ook broodjeszaken, take-aways en andere horecaprofessionals vinden hier hun gading.

Chef's Place
In dit exclusieve vipdorp – achteraan hal 8 – biedt een select aantal exposanten een topaanbod van delicatessen, premium drinks, wijn, spirits, tableware en decoratie aan. Het is eveneens de gelegenheid om een speciale Masterclass door topchefs voor topchefs te volgen of aan te schuiven bij een Masterclass Wine & Cocktails. Chef’s Place is enkel toegankelijk op uitnodiging door de organisatie.
Chefs Place

Alle praktische info en info over het programma en de wedstrijden op Horeca Exo vindt u hier

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom D'Halluin
ad