ad
KleuradviesPremium

De juiste aanpak bij kleuradvies

 

Kleuradvies
Eens ter plaatse, is het belangrijk dat je als schilder-decorateur kijkt en luistert vooraleer je kleuradvies geeft. Waarvoor wordt de ruimte gebruikt? Wanneer wordt de ruimte gebruikt? Waar valt het licht in de ruimte binnen?

DE AFSPRAAK

Alles begint met de afspraak. Kleuradvies geef je het best bij daglicht. Kunstmatige verlichting kan immers de kleuren beïnvloeden. Een tip om tijdverlies ter plekke te voorkomen (doordat de klant volledig nog niet weet wat hij of zij wil), is aan de klant vragen om voor je bezoek al enkele inspiratieboeken/magazines te bekijken of online wat ideeën op te doen. Er bestaan ook apps waarmee de klant kan experimenteren en op voorhand een kleurensimulatie kan maken van de ruimte die geschilderd zal worden.


TER PLAATSE

Eens ter plaatse, is het belangrijk dat je als schilder-decorateur kijkt en luistert vooraleer je kleuradvies geeft.

1. Waarvoor wordt de ruimte gebruikt? Wat is de functie van de ruimte?

2. Wanneer wordt de ruimte gebruikt? Wordt het bureau overdag of enkel 's avonds gebruikt?

3. Waar valt het licht in de ruimte binnen? Hoe is de ruimte georiënteerd?

4. Wat zie je als je door de ramen kijkt? Kijk je uit op een mooie tuin of op een parking? Accentmuren kunnen immers de aandacht wegnemen van het zicht dat men heeft uit een raam. Wil men dat of net niet?

5. Blijft de bekleding van de ruimte hetzelfde of verandert er nog wat? Hangt er normaal een kunstwerk of zijn er plannen om een nieuw salon te kopen?

6. Vraag de klant naar de ideeën die hij of zij heeft. Zijn er foto's of staaltjes van wat men mooi vindt?

7. Wat wil de klant zeker niet? Je hoeft dan geen tijd te steken in het tonen van kleuren/stijlen waar men in de verste verte niet in geïnteresseerd is.


KLEUREN HELPEN KIEZEN

De ene klant weet al beter wat hij of zij wil, dan de andere. Luister goed en pas je aan. Stuur de kleurkeuze van de klant enkel met een goed onderbouwde argumentatie (bv. die kleur verkleint de ruimte).

Situatie A: de klant heeft een staal van de gewenste kleur. Scan met de kleurenscanner de kleur in. De scanner geeft je een kleurcodering. Beschik je niet over een kleurenscanner, dan kun je je kleurenwaaier erbij nemen en handmatig zoeken naar de kleur die het dichtst aanleunt bij de kleur op het staal. Een kleurenwaaier is de ideale tool om de kleur nog te verfijnen (moet het toch iets lichter of donkerder?). Met de kleurstalen kan de kleur op een groter formaat worden getoond.

Situatie B: de klant wil iets 'roodachtigs'. Op de kleurenwaaier toon je de kleurenrange van rood en elimineer je roodtinten tot je tot het ideale rood komt. Opnieuw kun je met kleurstalen de kleur op een groter formaat tonen.

Situatie C: de klant zoekt een tint die past bij een landelijk interieur, of wil een kleur die 'in' is. Kleurencollecties, die kleuren bundelen per thema (bv. per stijl), zijn in deze situaties handig. Vaak zijn er ook sfeerbeelden van de kleurencollecties beschikbaar, en dat helpt de klant om te weten te komen wat hij/zij mooi vindt. Om tot een finale kleurkeuze te komen, kan de kleurenwaaier worden gebruikt.

Situatie D: de klant heeft totaal geen idee van wat hij of zij wil. Een inspiratieboek kan in dat geval helpen. Als de klant eenmaal weet welke richting hij/zij uit wil, kan de kleurkeuze met kleurencollecties en de kleurenwaaier worden bepaald.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Valerie Verkain
ad

Andere dossiers