Wenskaartenverkoop blijft stabiel in waarde
Krachtig communicatiemiddel dat voor innovatie en variatie zorgt op de winkelvloer
Wenskaarten leken de strijd te verliezen tegen de duizenden digitale manieren waarop men een boodschap kan bezorgen. Toch blijft de traditie van het versturen of persoonlijk afgeven van een wenskaart populair. Een fysiek exemplaar groeit uit tot een klein geschenk, een drager van emotie en een symbool van aandacht dat zorgvuldig bewaard wordt.
Marktupdate
Opnieuw vaste waarde
De verkoop van wenskaarten komt uit een dal. De afgelopen jaren is de manier waarop consumenten communiceren sterk veranderd en de opkomst van het sms- en emailverkeer had een flinke impact. Bovendien haalde ook de verdere uitbouw van sociale media de verkoop naar beneden.
Maar sinds Covid heeft de wenskaart stilaan zijn vaste waarde in de winkel teruggevonden. Tijdens die periode hadden krantenwinkels het voorrecht om als ‘essentiële winkelverkooppunten’ te fungeren. Dit heeft geleid tot een toename in de verkoop.
Stabiele verkoop
Na de coronaperiode zagen we alsnog dat de wenskaartenmarkt licht krimpend is, al bleef de verkoop de afgelopen twee jaar redelijk stabiel in termen van waarde. Want hoewel consumenten iets minder kaarten kochten (daling volume), letten ze er wel op dat ze die ene kaart kiezen die ze echt mooi vinden (iets duurdere, gesofisticeerde kaarten doen het beter).
Bovendien is een wenskaart een aantrekkelijk en betaalbaar product. Consumenten die op hun centen letten, zullen eerder kiezen voor een kaart dan voor een cadeau omdat ze weten dat een kaart altijd zorgt voor verrassing en emotie.

De kracht van een wenskaart
Het versturen of persoonlijk afgeven van een fysieke wenskaart blijft dus een waardevol gebaar. Of het nu gaat om een verjaardag, een felicitatie of een hart onder de riem, een mooie kaart maakt altijd indruk.
Een wenskaart zorgt ervoor dat de ontvanger het gevoel krijgt dat er net die extra mile gegaan is, en dat er extra aan hem/haar gedacht wordt omdat iemand echt de tijd genomen heeft om een persoonlijk kaartje te kopen en een tekstje te schrijven. De consument zal daardoor altijd blijven zoeken naar unieke, inspirerende kaarten om een speciale boodschap over te brengen.
Trends
Gesofisticeerd scoort
Door de jaren heen heeft de sector van de wenskaarten een behoorlijke evolutie doorgemaakt. Zo zien we dat ook deze markt aan het polariseren is, waardoor het middensegment er een beetje uitgaat en opschuift naar ofwel goedkope kaarten ofwel naar meer gesofisticeerde kaarten met een extra touch. Mooie voorbeelden daarvan zijn de kaarten met een unieke vorm, een speciale afwerking of een bijzondere applicatie. Maar bijvoorbeeld ook de recent gelanceerde puzzelkaarten en kleinere vierkante kaarten zonder al te veel tekst, die zomaar tussendoor gegeven worden.
De eerder gesofisticeerde kaart wordt dus aantrekkelijker en dat is goed nieuws voor de winkelier. De prijs van dergelijke wenskaarten ligt gemiddeld wat hoger, wat uiteraard interessanter is om in de kassa in te geven.

Innovatie troef
Om het voor de eindconsument interessant te houden, zorgen de verschillende uitgevers van wenskaarten voor regelmatige vernieuwing in hun collecties. Daarbij houden ze rekening met de diverse doelgroepen en brengen ze voor elk wat wils.
Voor het design halen ontwerpers het vaakst inspiratie uit wat er leeft in de wereld van fashion, lifestyle en home & deco. Populair vandaag zijn onder meer de kaarten met toffe quotes, afbeeldingen uit de plantenwereld, bladmotieven en fluo/felle kleuren. Maar daarnaast blijven ook zachte aardetinten en minimalistische illustraties scoren.
Wenskaarten in mapjes
Uit onderzoek blijkt dat consumenten het prettig vinden om meerdere kaarten tegelijk te kopen. Vooral sets van 8 tot 10 wenskaarten met een gevarieerde selectie voor elke gelegenheid, verpakt in een handig mapje, worden sterk gewaardeerd. Dit biedt gemak en zorgt ervoor dat men altijd een geschikte kaart bij de hand heeft.
Ecologisch aanbod
Het wordt ook steeds belangrijker om producten aan te bieden die voldoen aan de maatschappelijke wensen en normen. Ecologische wenskaarten, die de consument voorzien van een milieuvriendelijker alternatief, zijn dus al lang geen niche meer. Mooi voorbeeld hiervan zijn de trendy kaarten, gemaakt van landbouwafval en gedrukt met bio-inkt.
Op de winkelvloer
Everyday- en seizoenskaarten
Het aanbod wenskaarten bestaat enerzijds uit everydaykaarten voor alledaagse felicitaties (geboorte, verjaardag, pensioen, beterschap, ...) die het hele jaar door verkocht worden en anderzijds uit seizoenskaarten (Valentijn, Kerst & Nieuw, Moederdag, Vaderdag, Lentefeest en Communie, einde schooljaar, op kamp, ...). Deze laatste groep zorgt voor extra omzet tijdens de desbetreffende periode en dient dus op tijd en stond te worden aangepast.

Silence, een nieuwe collectie wenskaarten van Editor met eigentijdse ontwerpen
Gemiddeld zal ongeveer 80 procent van het assortiment bestaan uit everydaykaarten en ongeveer 20 procent uit seizoenskaarten. Er bestaat echter geen ideale samenstelling van het aanbod, omdat elke winkel anders is.
Uitgebreid assortiment
De traditionele producten in de dagbladhandel – en dan in de eerste plaats de persproducten – verkopen steeds minder goed waardoor handelaars op zoek gaan naar alternatieve inkomsten. Wenskaarten krijgen daardoor wat meer aandacht. Maar om een goede verkoop te realiseren, is een uitgebreid assortiment met keuze in de breedte maar ook in stijl, prijsniveau en onderscheidend vermogen een absolute noodzaak.

Afstemming op het winkeloppervlak
Het aanbod wenskaarten is uiteraard afhankelijk van de grootte van de winkel. Voor een zaak met weinig ruimte zal het aanbod beperkt worden tot de bestsellers met enkele molenconcepten. Wie meer winkeloppervlakte heeft, kan de meest ideale situatie neerzetten: een wandpresentatie (bijvoorbeeld drie meter) in combinatie met diverse onderscheidende molenconcepten (bijvoorbeeld zes molens). Zo kan men echt inspelen op de wensen en smaken van een groot publiek, wat de verkoop uiteraard ten goede komt.
Wenskaarten zijn ook nog vaak een impulsartikel. Een goede plaatsing dicht bij de kassa of de etalage zal dus zeker renderen.

Lief en cosy, zo kan je de nieuwe Heartfelt-collectie van Paperclip best omschrijven. Vrolijke kleuren en speelse add-ons zorgen voor een aantrekkelijke uitstraling
Goede prijs-kwaliteitverhouding
Zoals hierboven al aangegeven, kiest de consument meer en meer voor unieke, kwaliteitsvolle kaarten. Bovendien is hij bereid daar iets extra voor te betalen. Een wenskaart wordt dan beschouwd als een cadeautje, en minder als enkel een boodschap op zich. Prijs speelt op dat moment een minder belangrijke rol, hoewel er zeker een mentale limiet op staat. Wie meer verkoop wil generen, kiest dus voor unieke wenskaarten met een goede prijs-kwaliteitbalans.
Ondersteuning van fabrikanten
Om de handelaar te ondersteunen, bieden de meeste leveranciers displaymogelijkheden aan voor een optimale presentatie. Dit varieert van toonbankopstellingen tot een volledig uitgebouwd wenskaartenmolenpark inclusief wenskaartenpodia (vlonders) en kopkaarten.
Leveranciers werken ook vaak concepten per molen uit, zoals bijvoorbeeld een molen met kinderkaarten, een molen met volwassenkaarten en een seizoensmolen. Ze kijken welke collecties goed bij elkaar passen, checken het type winkel, passen aan waar nodig en stellen zo een molen samen.
Daarnaast zorgen heel wat leveranciers er ook voor dat de collecties up-to-date blijven, dat de nodige vernieuwingen worden aangebracht en dat de molens op tijd worden aangevuld.
Wenskaarten voor en door alle leeftijden
Wenskaarten worden door alle leeftijden aangekocht, maar zijn uiteraard veel meer ingeburgerd bij de iets oudere doelgroep. Jongere mensen zijn sneller geneigd om via sociale media te communiceren en zo hun boodschap over te brengen.
Maar ondanks het feit dat die jongere generatie zeer vertrouwd is met 'all things digital', kopen ze voor belangrijke gebeurtenissen ook nog steeds fysieke wenskaarten om zo hun persoonlijke wensen over te brengen. Kortom, wenskaarten zijn voor alle leeftijden, en dat zowel aan de koperzijde als aan de ontvangerszijde.
Met medewerking van Aardkaart, Artige, Comello, Editor, Enfant Terrible, Lannoo Graphics en Paperclip