ad
Food vendingautomatenPremium

Intelligente foodtech-toepassingen in vending

Foodies Shop & Go Selecta
Het aanbod binnen de hedendaags foodtech-toepassingen laat zich in een aantal groepen opdelen. De kleinste en eenvoudigste opstelling is de ‘smart fridge’ of ‘slimme koelkast’

Ook in 2024 zullen vendingmachines, ‘smart fridges’ en onbemande shop en go concepten het bijzonder goed blijven doen. In tijden van schaarste aan personeel en een pak mensen die, sinds de coronacrisis, thuis blijven werken, vervangen deze slimme toepassingen steeds meer de traditionele winkels en cafetaria’s. Naar verwachtingen zullen ook volledig geautomatiseerde concepten, zoals Foodies Shop & Go, met traceersensoren en waarbij de klant niets meer scant, verder doorbreken.

Gewijzigd gedrags- en consumptiepatroon

De trend naar steeds meer automatisering in de voedings- en drankvoorziening voor consumenten zal ook in 2024 niet worden teruggedraaid. Het gewijzigde gedrags- en consumptiepatroon tijdens en in de nasleep van de coronacrisis is blijvend. Producenten, leveranciers en distributeurs in de foodservice branche hebben zich eraan aangepast. Zowel bedienden, ambtenaren, commerciële medewerkers en zelfs hogere kaderleden komen veel minder naar het kantoor of de bedrijfsruimte. Thuiswerken heeft zich stevig ingenesteld. Refters, bedrijfskeukens, maar ook koffiehoeken en -automaten zijn niet werkloos, maar worden wel aanzienlijk minder gebruikt.

Metamorfose kantooromgeving

De kantooromgeving onderging een ware metamorfose waarbij het hybride werken – deels thuis en deels op kantoor – de referentie werd. Die evolutie hebben ze ook aan den lijve ondervonden bij Selecta Group, het foodtechbedrijf dat sinds 1957 zijn hoofdkantoor in Zwitserland heeft, en via een zelfdistributienetwerk in heel Europa koffie van kwaliteitsmerken, maar ook andere dranken, snacks en maaltijden aanbiedt op de werkvloer of in openbare ruimtes. “Koffie is altijd al heel belangrijk geweest, maar sinds corona wordt de klassieke koffiehoek veel minder gebruikt”, vertelt Tim Goossens, gedelegeerd bestuurder van Selecta Benelux. “De koffiedistributie in bedrijven en bij openbare instellingen ging er stevig op achteruit en dat is nooit meer helemaal terug gekomen. Die coronaperiode hebben we gebruikt om grondig te reflecteren over onze manier van werken. Niet alleen het aantal thuiswerkende mensen is een factor waar we rekening mee moesten en nog steeds moeten houden, maar ook het feit dat er veel bedrijven zijn die het erg moeilijk hebben om geschikt personeel te vinden om hun refters en grootkeukens te bemannen. Ook bemande winkels worden steeds duurder en zijn door personeelsgebrek moeilijk in stand te houden.”

Tim Goossens Selecta
Tim Goossens - Selecta Benelux: “Onze systemen zijn allemaal aangesloten op telemetrie, dit betekent dat we alle gegevens over het gebruik en verbruik meten, overmaken en verwerken"

Foodtech-toepassingen

Tim Goossens: “Daarom zijn we dus steeds heel sterk gaan inzetten op zogenaamde foodtech-toepassingen zoals automaten met bereide maaltijden waar contactloos betaald kan worden, of micromarkten met zelfbediening. Stations met laadpalen voor elektrische wagens zijn ook een belangrijke groeimarkt voor ons. Mensen die hun wagen laden moeten sowieso een tijdje wachten en kunnen intussen iets aankopen. En we richten ons ook op vakantieparken. Zo hebben we onlangs nog een mooie deal gemaakt met Roompot Vakanties voor het inrichten van een volautomatische ‘micromarkt’.

Ook het Nederlandse bedrijf Health Food Wall, dat zich volledig toelegt op veganistische snacks en gerechten in slimme koelkasten, ziet de toekomst positief tegemoet. “Waar er in 2022 nog een vraagteken stond bij ‘of de markt terug zou gaan naar voor de pandemie’, lijkt het erop dat er nu geaccepteerd wordt dat er kritieke veranderingen zijn, met name rondom de wens voor flexibiliteit van de medewerkers om zowel kantoor als thuis te werken en in gelijke welke omgeving vlot een lekkere en gezonde maaltijd te kunnen nuttigen”, zegt CEO en oprichter van Health Food Wall Anouk Snelders. “Budget en inflatie blijven een overweging voor organisaties om te investeren in catering, zowel bemand als onbemand. Maar we zien wel dat de wens voor duurzaamheid en gezondheid elk jaar blijft groeien. We spreken amper nog partijen waar gezondheid en duurzaamheid niet hoog op de agenda staan. Hier spelen we bij Health Food Wall met ons verse en plantaardige assortiment goed op in.”

Bedrijven die een uitgebreider aanbod willen aanbieden kunnen ook voorzien in zogenaamde ‘foodcorners’

Health Food Wall
Anouk Snelders - Health Food Wall: "We spreken amper nog partijen waar gezondheid en duurzaamheid niet hoog op de agenda staan. Hier spelen we op in met ons verse en plantaardige assortiment”

Slimme koelkast als instapmodel

Het aanbod binnen de hedendaags foodtech-toepassingen laat zich in een aantal groepen opdelen. De kleinste en eenvoudigste opstelling is de ‘smart fridge’ of ‘slimme koelkast’. De werking ervan is eenvoudig. De werking is eenvoudig: de klant autoriseert vooraf zijn aankoop met zijn bankkaart of eventueel met een app, kan vervolgens de koelkast openen en zichzelf bedienen. De technologie herkent wat wordt weggenomen van het schap en schrijft het juiste finale aankoopbedrag af van de rekening. Bij de modernste toepassingen gaat de deur pas open na het aanbieden van de bankkaart en wordt het verschuldigde bedrag pas verrekend als de deur weer gesloten wordt. Zo is het dus ook mogelijk om producten uit te halen en nog terug te leggen bij twijfel. Deze kasten, die zowel koel te verbruiken als op te warmen maaltijden of snacks aanbieden, worden ‘slim’ of ‘smart’ genoemd vanwege hun uitgekiend aanbod en doordat ze geconnecteerd zijn met een achterliggend systeem.

Foodcorners en minimarkets

Bedrijven die een uitgebreider aanbod willen aanbieden kunnen ook voorzien in zogenaamde ‘foodcorners’. Die bestaan uit één of meer slimme koelkasten uitgebreid met koffietoestellen, een watertap en industriële microgolfovens voor wie ter plaatse een warme maaltijd wil gebruiken.

Een nog meer alomvattend concept wordt gevormd door zogenaamde minimarkets of ‘shop & go’ winkels. Daarbij wordt naast een uitgebreid aanbod voeding en drank ook non-food aangeboden. En dit alles volledig automatisch.

Als achterliggend technologie voor de betaling en het stockbeheer wordt hierbij gebruikt gemaakt van verschillende systemen. Vaak wordt gebruik gemaakt van Radio Frequency Identification, afgekort RFID. Daarbij worden gegevens verzameld op een chip of een ‘tag’ bij het product. Een elektromagnetische lezer leest dan de gegevens af en stuurt die door via radiogolven. Een andere methode is het gebruik van een camera of gewicht. Deze laatste methode wordt gebruikt door de firma Selecta voor de slimme koelkasten. “Dit is naar onze mening de meest praktische en minst omslachtige methode”, zegt Tim Goossens van Selecta Benelux.

Koffie Selecta
“Koffie is altijd al heel belangrijk geweest, maar sinds corona wordt de klassieke koffiehoek veel minder gebruikt”

Constante monitoring

“Onze systemen zijn allemaal aangesloten op telemetrie, wat betekent dat we alle gegevens over het gebruik en verbruik meten, overmaken en verwerken. We weten perfect van de producten in onze toestellen waar, in welke hoeveelheid en op welk tijdstip ze verkocht worden”, gaat Tim Goossens van Selecta verder. “Zo weten we ook precies wanneer, waar, en hoeveel we moeten leveren. Ook de houdbaarheidsdatum van de producten wordt gemonitord. Daarnaast doen wij het aanvullen van de apparaten, kasten en mini-markten volledig in eigen beheer. Voor België beschikken we over twee grote depots en iedere morgen om vijf uur wordt er geleverd. We werken steeds met A-Producten. Voor België kopen we in bij Delhaize en voor Nederland bij zusterbedrijf Albert Heijn. Ik wijs tenslotte ook graag nog eens op ons Foodies Shop & Go concept dat we voor België onlangs in de Corda Campus in Hasselt hebben gelanceerd. Een echt ruime winkel, zoals een supermarkt, waar klanten na het scannen van een krediet- of debetkaart of app bij het binnenkomen hun favoriete producten kiezen en vervolgens gewoon naar buiten lopen zonder tijdrovende check-out. Het systeem is gebaseerd op nauwkeurige traceersensoren. Deze sensoren herkennen welke producten worden meegenomen, ze volgen de bewegingen van de consument en maken gebruik van geavanceerde traceersoftware, terwijl tegelijk privacy en databeveiliging volledig worden beschermd.”

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Meer weten over

Andere dossiers