Paté: nieuwigheden om uw klanten te overtuigen
U weet het ongetwijfeld al, maar zeg nooit zomaar paté tegen paté. De fabrikanten en groothandels breidden de voorbije jaren hun aanbod sterk uit met allerlei recepten en verrassende smaken, voor elk moment van de dag. Zo opent zich een wijde wereld aan boeiende combinaties met andere voeding: dranken, konfijten … Benieuwd naar de vele mogelijkheden? Lees dan zeker verder. En laat dan uw klanten proeven, want dat blijft de manier om jonge consumenten te overtuigen.

MARKTSITUATIE
verkooptrend
De voorbije jaren, meer bepaald sinds 2018, verkochten patés stabiel, zelfs met een lichte stijging in volume, aldus marktonderzoeksbureau GfK. Waarschijnlijk extra gestimuleerd doordat mensen tijdens de coronapandemie meer thuis kookten en daarbij de slager herontdekten.
In 2022 daalde de consumptie van paté dan weer wat met 7%, ten opzichte van 2021, aldus GfK. Volgens Bourgon heeft paté het moeilijker in een al dalende charcuteriemarkt. Maar daar kan met het hoogseizoen van de paté (najaar, winter en eindejaarseizoen) alweer verandering in komen. Paté heeft sowieso enkele interessante troeven die inhaken op zaken die consumenten vandaag belangrijk vinden. Zoals het feit dat het een lokaal geproduceerd, ambachtelijk product is, aldus Dessomville. En ecologisch, vult De Beauvoorder aan, gemaakt met ingrediënten die anders verloren gaan.
Daarnaast pakten fabrikanten en groothandels de voorbije jaren uit met trendy producten om de jonge consument te overtuigen. Hoe zetten ze daarmee patés in de picture?
GROENTEPATÉS
PRIJSWINNENDE INNOVATIE
Een opvallende innovatie van de laatste jaren zijn de groentepatés. Met Atelier du Jardin lanceerde De Beauvoorder volledig plantaardige patés. Iets wat het bedrijf de Gouden Tavola opleverde, een award die tweejaarlijks culinaire vernieuwingen bekroont.
Net als vleespatés zijn groentepatés van De Beauvoorder voldoende smeuïg om te smeren, maar tegelijk vast genoeg om in blokjes te snijden. U kunt ze dus eten van het ontbijt over de aperitief tot het avondeten. Bijvoorbeeld op een toast, maar evengoed als voorgerecht. Of als ingrediënt in een slaatje of pasta.
NIEUWE SMAKEN
NIEUW DOORHEEN DE SEIZOENEN
Tegelijkertijd zoeken fabrikanten voortdurend naar trendy nieuwe smaken. Enerzijds volgen ze daar sterk de seizoenen, waarbij ze seizoensproducten inzetten. Zo verkoopt Dessomville in de zomer bv. paté met ingrediënten zoals limoncello, chorizo, kalkoen, ananas, meloen of serranoham. De Beauvoorder biedt dan bv. een paté met tomaat en chili aan.
In de herfst vindt u bij De Beauvoorder ook heel wat grove wildpatés met ree, everzwijn, fazant of haas, die het nog altijd goed doen. Dessomville biedt dan weer paté met truffel en champagne. En wat dacht u van kwartelmousse of eendenmousse met truffel en foie gras van De Beauvoorder?

VERRASSENDE SMAKEN
Andere speciale patés volgen dan weer thema's, op soms erg verrassende manieren. Zoals een paté met snoepgoed voor kinderen van Dessomville. Of een paté op basis van gin met veenbessen. Ook Detry experimenteert met speciale smaken, ondertussen al meer dan tien jaar, maar dan eerder voor het buitenland zoals Groot-Brittannië en Frankrijk. De Beauvoorder biedt dan weer een fijne smeerpaté met karamel en grof zeezout. Lekker op een toastje in combinatie met een glaasje zoete witte wijn.
CULINAIR GEBRUIK
OP TAPASPLANKEN
Patés komen niet alleen in heel wat smaken, uw klant kan ze ook op allerlei manieren eten. Natuurlijk nog altijd als voorgerecht, maar ook meer en meer op een tapasplank, aldus De Beauvoorder en Dessomville. Een ideale manier om jonge mensen patés te laten ontdekken. En dan niet louter de klassiekers, maar ook nieuwe smaken. Of groentepaté op een prikkertje. Of volgens de seizoenen, bijvoorbeeld met wildpaté in het najaar. Natuurlijk wil het oog ook wat: als de paté past bij porto, waarom die niet in een pipetje erbij plaatsen?
OP BROODJES
Tegelijkertijd suggereerde Dessomville naar de winter toe al broodjes met paté en eventueel mangochutney aan broodjeszaken. Of hoe klinkt een brioche gevuld met boerenpaté met abrikozen, een idee van Detry?

ALS HAPJE
En natuurlijk hoort paté ook thuis bij de hapjes voor bij het aperitief. Dessomville verlekkert zich bij Gentse Kletskoppen met paté en wat konfijt op. Met crackers en de eerder aangehaalde konfijten opent zich hier een zee aan mogelijkheden, aldus ook De Beauvoorder.

FOODPAIRING
Zo belanden we bij foodpairing met paté. Fabrikanten lanceren daarbij vaak niet alleen een paté, maar scheppen er ook een volledig verhaal en complete beleving rond, door combinaties te suggereren.
MET DRANKEN
Paté past vaak wonderwel bij (een passend) bier: vaak donker gerstenat, maar soms ook de juiste tripel of een bleker bier, zoals bij vogelpaté met curry, een suggestie van Dessomville. Of volgens de ideeën van De Beauvoorder: een eendenmousse met muskaatwijn, fazantenpaté met grand marnier of everzwijn- en reepaté gecombineerd met kirsch.
MET KONFIJT EN CHUTNEY
Op de markt vindt u vandaag ook veel soorten konfijt die bij paté passen: met calvados, mango ... en – momenteel zeer populair – gember. Gemberkonfijt heeft een uitgesproken smaak, maar past zo bij klassieke patés, zoals boerenpaté.
Of misschien vallen uw klanten wel voor een Ardeense paté, met daarover een chutney van ananas gekaramelliseerd met kastanjehoning uit de Provence, overgoten met een gel van kokosroom op smaak gebracht met tonkabonen? Deze suggestie van Detry klinkt alvast veelbelovend.

ZOEK HET NIET TE VER
Natuurlijk is het belangrijk om passende smaken te suggereren die elkaar versterken. U kunt gerust teruggrijpen naar evergreens uit de klassieke keuken. Bijvoorbeeld paté met meloen en serranoham, samen met een glaasje porto.
Detry zoekt het ook letterlijk niet te ver, en suggereert combinaties met lokale producten uit de streek van Aubel, van fabrikanten die dezelfde gevoeligheden en/of waarden delen. Denk aan paté gecombineerd met Luikse siroop of met cider.

PRESENTATIE
We schreven het daarnet al: het hoogseizoen van de paté is het najaar, eindejaarsperiode en winter. Maar liefst 37% van de totale verkoop van patés en patéspecialiteiten bestaat uit seizoenproducten. Het is ook een product dat nog echt bij de slager en speciaalzaak wordt gekocht. Liefst 56% van alle patés zou over de bedieningstoog verkocht worden. Met andere woorden: het moment breekt aan om uw patés weer extra in de kijker te zetten. Overtuig die jonge consument.

WAT MOET ER ZEKER IN UW SCHAP LIGGEN?
Vaste waarden in de toog zijn boerenpaté, naast smeer- en blokpaté, aangevuld met appelpaté van Dessomville en Detry, of beauberrypaté met veenbessen en peren van De Beauvoorder. Dit aanbod kunt u dan uitbreiden met seizoensgebonden patés. Daarbovenop zou u ook per maand een paté met een verrassende smaak of een themapaté in de kijker kunnen zetten. Want de consument is op zoek naar herkenning, maar af en toe ook een nieuwe smaaksensatie.
AANGEPASTE DECORATIE
Mogelijk zijn de terrines ook aangepast gedecoreerd, naargelang het seizoen en thema. Bijvoorbeeld met chilipepers, olijven, veenbessen … vaak met de hand belegd, bijvoorbeeld bij Detry en De Beauvoorder.

BIED ZEKER OOK PROEVERTJES
Het beste advies houden we voor het laatst. Uiteindelijk moet u vooral de jonge consument overtuigen, en dat lukt volgens Bourgon vooral door hen te laten proeven. Dat werkt nog altijd, volgens hen. Iets waarvoor Dessomville ook speciaal kleine patés aanbiedt, die u dan eventueel ter promotie kunt klaarzetten of meegeven.
Met medewerking van Bourgon, De Beauvoorder, Dessomville en Detry