ad
Banden voor personenwagensPremium

Het hoe en waarom van vierseizoenenbanden in België

Een keuze voor de all-seasonband is een keuze voor veiligheid

vierseizoenenbanden in België1
Het doel van de vierseizoenenband is om consumenten de mogelijkheid te bieden van een veilige band voor het hele jaar

"Ze slijten relatief snel, zijn ongeschikt voor auto’s die veel kilometers afleggen, en zijn zeker niet ideaal voor wie optimale rijprestaties nastreeft." De all-seasonband kampt al sinds hij op de markt is met de nodige vooroordelen. Terecht of niet; het feit is dat fabrikanten continu werken aan de verbetering van de vierseizoenenband. Hoe ver staat de ontwikkeling? En voor welke consument is de vierseizoenenband de beste optie? U leest het hier.

Het belang van de juiste band

Welke band de meest geschikte is, hangt af van verschillende factoren. Maar dát de juiste bandenkeuze van belang is voor de veiligheid en prestaties van een voertuig, staat als een paal boven water.

De banden zijn het enige contactpunt tussen het voertuig en de weg en bepalen de hoeveelheid grip. Een goede grip zorgt ervoor dat het voertuig onafhankelijk van de weersomstandigheden goed kan sturen en remmen. De juiste banden verbeteren bovendien het rijcomfort, de stabiliteit en wendbaarheid van de wagen, en bieden tevens een lage rolweerstand waardoor het brandstofverbruik vermindert. 

vierseizoenenbanden in België2
De all-seasonband is een compromis tussen zomer- en winterbandenrubber

Verschillen en overeenkomsten

De zomerband bestaat doorgaans uit harder rubber, dat geschikt is voor temperaturen boven de 7 °C. Deze band biedt een betere grip en handling op droge én natte wegen bij hogere temperaturen. Het profielontwerp is namelijk geschikt om water efficiënt af te voeren en aquaplaning te verminderen. De zomerbanden die fabrikanten aanbieden, verschillen hier en daar in kwaliteit. Sommige banden presteren bijvoorbeeld tot aan de wettelijke minimale profieldiepte, terwijl andere banden niet over deze technologie beschikken.

vierseizoenenbanden in België5
Het marktaandeel van de all-seasonband ligt op zo'n 20 procent

Vanwege strengere klimaatwetgeving waren constructeurs in de loop der jaren genoodzaakt om het verbruik van het voertuig te verlagen. Met andere woorden: de rolweerstand moest lager. Hierdoor werden zomerbanden in toenemende mate gefabriceerd tot uitgesproken zomerbanden, en ontstond de nood aan een extra band die ook tijdens de koude wintermaanden een veilige rit garandeert.

Deze winterband bestaat uit zachter rubber dat flexibel blijft bij temperaturen onder de 7 °C. Het profiel is dieper en bevat lamellen voor een betere grip op sneeuw en een verhoogde afvoer van water voor het vermijden van aquaplaning. De band biedt een betere tractie en kortere remweg bij winterse omstandigheden.

Niet alle consumenten lopen warm om tijd en geld te investeren in de bandenwissel. Van daaruit is de vraag naar all-seasonbanden ontstaan. “De band is een compromis tussen zomer- en winterbandenrubber, maar het woord compromis heeft bij sommigen een negatieve bijklank. Daarom noemen wij de band eerder ‘het beste van beide werelden'”, zegt Jen de Clerck, algemeen directeur bij Profile Belux.

Comfortabel, voordelig én veilig

De vierseizoenenband garandeert goede prestaties doorheen het hele jaar, maar natuurlijk niet zo goed als de zomer- en winterband bij extreme hitte of koude. Wie onder alle omstandigheden maximale grip wenst, moet dus variëren tussen zomer- en winterbanden. Het doel van de vierseizoenenband is echter niet om deze topprestaties te evenaren, maar om consumenten de comfortabele mogelijkheid van een veilige band voor het hele jaar te bieden. Bovendien is de all-seasonband voordeliger, aangezien één set banden per jaar extra wissel- en opslagkosten vermijdt.

Niet alle consumenten lopen warm om tijd en geld te investeren in de bandenwissel. Van daaruit is de vraag naar all-seasonbanden ontstaan

Waar een Zuid-Europeaan misschien wat sneller voortdurend vooruit kan met een zomerband, ligt dat anders voor een Belg. Hoewel de winters steeds zachter lijken te worden, is de kans op vrieskou, sneeuw of ijzel in België natuurlijk wel reëel. Je kunt je rijstijl aanpassen, maar door de verminderde grip zijn onvoorziene omstandigheden zoals een noodstop op zomerbanden veel risicovoller dan op winter- of all-seasonbanden. De combinatie van gemak en veiligheid kan een belangrijk argument zijn om te kiezen voor vierseizoenenbanden.

vierseizoenenbanden in België7
De combinatie van gemak en veiligheid kan een belangrijk argument zijn om te kiezen voor vierseizoenenbanden

Het marktaandeel

Uit de meest recente studie blijkt dat nog altijd twee derde van de Belgen tijdens de winter op zomerbanden rijdt, zegt David Witters, verantwoordelijk voor customer & engineering support bij Michelin. “Wie dat doet, kiest volgens onze visie voor een gigantisch compromis en sowieso niet voor een maximale rijprestatie. Je kunt de vraag stellen of deze mensen niet beter af zijn met een vierseizoenenband, waarmee ze niet de maximale grip hebben maar ’s winters wel veiliger rijden en in het geval van sneeuwval tevens een stuk mobieler blijven. Het is de beste oplossing voor de consument met een gemiddelde rijstijl.”

Het is echter wel zo dat het marktaandeel van de all-seasonband het afgelopen jaar wederom steeg, en momenteel op ongeveer 20 procent ligt. Positief, stelt Witters, is dat de band niet zozeer aandeel afsnoept van de winterbanden, zoals vaak wordt verondersteld, maar eerder van de zomerbanden. “Een keuze voor de all-seasonband is een keuze voor veiligheid. Dat is het doel en we zien het resultaat terug in de cijfers.”

vierseizoenenbanden in België4
Voor een zo lang mogelijke levensduur is het aan te bevelen om de bandenspanning maandelijks te controleren

Snelle slijtage en andere kritiek

Dat neemt niet weg dat er mogelijk ook nadelen kleven aan de vierseizoenenband. Het cliché luidt dat de band relatief snel slijt, met name onder zware weersomstandigheden. De band blijft immers een compromis tussen de zomer- en winterband. Ja, deze kritiek kan terecht zijn, maar gaat zeker niet altijd op. Premiummerken bieden vrij veel zekerheid van een correct kilometerrendement, en het is zeker geen wetmatigheid dat een voertuig meer kilometers rijdt op zomerbanden dan op all-seasonbanden.

Je kunt de slijtage namelijk op verschillende manieren beperken. Bijvoorbeeld door te zorgen voor de correcte uitlijning van het voertuig en de bandenspanning op peil te houden. Bij een zomer- en winterbandenwissel is de bandenspanning normaal gesproken weer correct. Deze wissel is er niet bij all-seasonbanden, dus is het bij de vierseizoenenband extra belangrijk om doorheen het jaar de bandenspanning in het oog te houden.

Je kunt de slijtage op verschillende manieren beperken. Bijvoorbeeld door te zorgen voor de correcte uitlijning van het voertuig en de bandenspanning op peil te houden

Voor een zo lang mogelijke levensduur – en een zo laag mogelijk brandstofgebruik – is het zelfs aan te bevelen om de bandenspanning maandelijks te controleren. Deze frequentie is misschien niet voor iedereen haalbaar, maar houd in het achterhoofd dat één check van de bandenspanning per jaar tijdens een onderhoudsbeurt te weinig is. In de koude maanden neemt de spanning af, en bij een onderspanning van 10 procent zit je al snel aan een 6 procent lager kilometerrendement.

Technologische ontwikkelingen

vierseizoenenbanden in België6
Fabrikanten richten zich steeds meer op milieuvriendelijke banden

Naarmate de belangstelling van de consument toeneemt, zijn fabrikanten logischerwijs bereid om het ontwikkelingsbudget te verhogen. Daar is duidelijk sprake van in de fabricage van vierseizoenenbanden, constateert De Clerck van Profile. Zo is er meer en meer focus op de productie van milieuvriendelijke banden, inclusief het gebruik van gerecycleerde materialen en duurzame productietechnieken. Ontwikkelingen in sensortechnologie maken het mogelijk om bandenspanning, temperatuur en slijtage in real time te monitoren. En door middel van nieuwe profielvormen wordt gezocht naar een betere grip op sneeuw.

Daarnaast vereist de opkomst van EV's banden met specifieke eigenschappen, zoals een lagere rolweerstand – bijvoorbeeld door te werken met lichtere materialen die minder opwarmen – en een hogere belastingcapaciteit. Alle premiummerken hebben inmiddels wel een EV-assortiment en streven er steeds meer naar dat alle banden die ze produceren, gebruikt kunnen worden voor een EV-voertuig. Overigens zijn er ook all-seasonbanden voor de grotere modellen, en niet enkel kleine wagens.

De ontwikkeling van de vierseizoenenband is voor bandenfabrikanten de grootste uitdaging, omdat deze band met alle mogelijke rijomstandigheden rekening moet houden. Bij een zomerband is de oplossing voor bijvoorbeeld een lagere rolweerstand eenvoudig: minder profieldiepte. Dit is moeilijker bij een all-seasonband, omdat deze band ook rekening moet houden met een goede tractie en remweg op sneeuw.

Nieuwe wetgeving

Veel van deze vernieuwingen gaan gepaard met de voortdurende ontwikkelingen op het gebied van bandenwetgeving en -normering. Deze wetgeving heeft het doel om consumenten beter te beschermen en de bandenfabricage te verduurzamen. Zo heeft bijvoorbeeld de Europese bandenverordening een impact op de sector. Deze wet vereist dat banden worden voorzien van labels die informatie geven over de brandstofefficiëntie, het rolgeluid, de grip op nat wegdek en de geluidsemissie.

vierseizoenenbanden in België
De ontwikkeling van de vierseizoenenband is voor bandenfabrikanten de grootste uitdaging

Daarnaast zijn er eisen voor een minimale profieldiepte (1,6 mm) om de veiligheid te waarborgen. Hierbij kunnen er verschillen zijn tussen EU-landen, evenals bij de winterbandenverplichtingen die in sommige landen van kracht zijn onder bepaalde weersomstandigheden of tijdens specifieke maanden. Er zijn overigens al vierseizoenenbanden op de markt die voldoen aan alle Europese wintervereisten.

Vanaf deze zomer dienen fabrikanten rekening te houden met Europese drempelwaardewetgeving op het gebied van de remweg op nat en versleten wegdek. Over twee jaar komt er een drempelwaardewet met betrekking tot massaverlies, wat inhoudt dat de band zo weinig mogelijk mag slijten. Deze wetten dienen ter verduurzaming van de sector. 

Tips aftermarket
Ga het gesprek aan met de klant. Een paar gerichte vragen kunnen ervoor zorgen dat de klant de juiste band krijgt. Zorg er daarom voor dat de mensen achter de balie goed geïnformeerd zijn, zodat ze hun klanten van correcte en objectieve informatie kunnen voorzien. Zo stapt de klant veilig en tevreden in de auto.

Met medewerking van Bridgestone, Goodyear, Michelin en Profile

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Rick van de Lustgraaf

Meer weten over

ad

Andere dossiers