IMPACT RELATIEGESCHENKEN EN PROMOTIONELE PRODUCTEN IN CIJFERS
75% houdt promotionele producten bij omdat ze nuttig en handig zijn
Verschillende nationale en internationale studies tonen jaarlijks de kracht aan van relatiegeschenken en promotionele producten aan als onderdeel van de marketingmix. Er is dan ook de trend om dergelijke producten te benoemen als product media omwille van hun sterke waarde zowel op het vlak van kortetermijnactiemarketing (bv. giveaways op beurzen en events) als van langetermijnaanpak in het kader van naamsbekendheid en bedrijfsimago.
BAPP, de Belgian Association of Promotional Products, zette de belangrijkste bevindingen van verschillende onderzoeken op een rij:
- Promotionele producten bereiken op een gemiddelde dag 88% van de bevolking van 14 jaar en ouder, dat zijn meer mensen dan radio, tv of enig ander klassiek medium.
- 37% van wie een promotioneel item krijgt, houdt dat vaak langer dan twee jaar in zijn bezit.
- 75% van de promotionele items is langer dan een half jaar in bezit.
- 57% van de ontvangers van een promotioneel item herinnert zich de reclameboodschap.
- Promotionele items worden gemiddeld eens per dag gebruikt, dat wil ook zeggen dat de boodschap dagelijks de ontvangers bereikt.
- 84% van de Europese consumenten herinnert zich van welk merk of bedrijf ze een promotioneel item gekregen hebben.
- 75% van de Europese consumenten houdt promotionele producten bij omdat ze nuttig en handig zijn.