DIRECT-OVER-ROESTLAKKEN IN OPMARS
Spuitbus wint aan terrein, maar pot blijft koning bij metaallakken
Het aanbod aan metaallakken is bijzonder uitgebreid. Naast de klassieke metaalverven zijn er ook direct-over-roestproducten op de markt die een speciaal ontwikkelde formule bevatten om zonder primer te worden toegepast. Deze producten verenigen dus drie eigenschappen in één pot: roestbestrijding, primer en afwerking. Dankzij dat voordeel vindt de consument steeds beter zijn weg ernaartoe. Voor de verkoop is het belangrijk rekening te houden met pieken, afhankelijk van de temperatuur, en de vele mogelijkheden tot crossselling.
STEVIG AANBOD
Het aanbod aan metaalvervenis erg uitgebreid en kan worden opgedeeld in vier categorieën: klassieke metaalverven, direct-over-roestmetaallakken, producten voor specifieke toepassingen en hulpmiddelen of voorbereidende producten.
Klassieke metaalverven
Klassieke metaalverven bevatten anticorrosiepigmenten, en zijnbedoeld voor toepassingen op niet of lichtjes verroest metaal. Deze verven zijn in verschillende uitvoeringen beschikbaar, zoals hoogglans, mat, mica, hamerslag en effectlak. Voor (sterk) verroeste oppervlakken dient er wel eerst een specifieke antiroestprimer te worden aangebracht.
Direct-over-roestmetaallakken
Naast de klassieke metaalverven zijn er direct-over-roestproducten op de markt die een speciaal ontwikkelde formule bevatten om zonder primer te worden toegepast. Deze producten verenigen dus drie eigenschappen in één pot: roestbestrijding, primer en afwerking. Deze metaallakken kunnen rechtstreeks over roest worden aangebracht, en bovendien geven ze vaak een betere bescherming tegen vocht, krassen en roest dan de klassieke metaalverven. Het voordeel voor de consument is dat hij slechts één product moet kopen én aanbrengen: goedkoper dus, maar ook sneller. De direct-over-roestmetaallakken zijn daardoor in opmars. Logisch, gezien hun uitgesproken antiroest- werking, esthetische afwerkingsmogelijkheden en het feit dat het om een één-pot-systeem gaat.
Producten voor specifieke toepassingen
Voorts zijn er ook producten die worden gebruikt voor specifieke toepassingen. Denk maar aan radiatorlakken, hittebestendige lakken, zinksprays (om metaal te verzinken) en metaalvernissen (transparante bescherming).
Voorbereidende producten en hulpmiddelen
Tot slot zijn er de voorbereidende producten en hulpmiddelen. In deze categorie vinden we antiroestolie, roestomvormers, borstelreinigers, primers …
SPUITBUS OF POT?
Spuitbus
De consument grijpt uit gewoonte veeleer naar een pot verf, maar we zien wel dat de spuitbus aan belang wint. Spuitbussen zijn immers gemakkelijk in gebruik, en zorgen voor een mooi resultaat, net zoals bij een spuitpistool. Ook hoeft men achteraf geen verfborstel meer uit te spoelen, en heeft men geen uitgedroogde potten meer na een eerdere klus. Het assortiment van spuitbussen wordt dus voortdurend uitgebreid, met direct-over-roestmetaallakken in steeds meer kleuren, maar ook radiatorlakken, hittebestendige lakken, metaalvernissen en speciale afwerkingen zoals aluminium en mat zwart voor metaal ...
Pot
Toch wordt tegenwoordig het grootste volume metaalverven nog steeds in potten verkocht. Hierop een cijfer kleven is moeilijk, al horen we bij diverse fabrikanten dat het om een 80-20-verhouding zou gaan. Met de potten metaalverf kan men grotere oppervlakken tegen roest behandelen en die een mooie eindlaag geven. Een spuitbus is minder geschikt voor zeer grote oppervlakken, aangezien een deel van de nevel verloren gaat door 'overspray'.
MEEST COURANTE VOLUMES
Metaalverven zijn verkrijgbaar in verschillende volumes, gaande van potten van 0,25, 0,75 en 2,5 liter tot spuitbussen van 150 en 400 ml. Dit zijn de meest courante volumes die de hoogste rotatie genereren. Voor industriële doeleinden zijn uiteraard grotere volumes beschikbaar.
SUCCESVOLLE WINKELPRESENTATIE
Ga voor een duidelijke schapopstelling
Metaalverven horen thuis in het verfrayon van de winkel. Bij voorkeur worden ze naast de lakken geplaatst. Vaak kiest de retailer ervoor om meerdere merken metaalverven bij elkaar in het schap te plaatsen. Als u opteert voor een opstelling per merk echter, komt het ondersteunende POS-materiaal van elk merk wel optimaal tot zijn recht. De categorie metaalverven is immers redelijk functioneel en technisch, en de consument kan best wel wat hulp gebruiken bij zijn keuze. Dat kan door middel van POS-materiaal. Bovendien bieden de diverse merken vaak een allesomvattend assortiment aan. Dat maakt het ook eenvoudiger voor de consument.
Zorg voor extra klantenbegeleiding
Naast door een duidelijke schapindeling met POS-materiaal, kan de klant nog meer in de winkel worden begeleid met behulp van duidelijke infofiches, kleurstalen, inspirerende panelen die de belangrijkste USP's uitleggen ... Vergeet ook zeker niet aan te duiden of de producten wel of geen primer nodig hebben. Een snelle navigatie binnen een assortiment heeft immers voor zowel het merk als de retailer twee belangrijke voordelen: een hogere conversiegraad en een gemiddeld hogere uitgave.
Hou rekening met verkooppieken
Bij de winkelopstelling en stockbepaling moet u uiteraard ook rekening houden met mogelijke verkooppieken. Uit analyses blijkt, wanneer de temperatuur in de lente (februari/maart) boven de 10 °C gaat, dat het seizoen voor buitenverven van start gaat. Dit loopt gemakkelijk tot oktober, afhankelijk van de temperaturen en de neerslag. Voor de metaalverven die binnen worden gebruikt, zijn er uiteraard minder pieken en dalen.
VERGEET DE ACCESSOIRES NIET
Last but not least, mag u voor een succesvolle winkelpresentatie ook de accessoires niet vergeten. Crossselling werpt immers nog steeds zijn vruchten af. Denk dus eerst en vooral aan verfborstelsen verfrollen die geschikt zijn voor metaallakken. Ook afdekfolie, afplaktape, handschoenen en schuurborstels kunnen bijzonder handig zijn bij een dergelijke verfklus.