BELGEN GEVEN VOORKEUR AAN LICHTE INTERIEURTINTEN
INNOVATIEVE VERVEN EN VERPAKKINGEN BRENGEN BEWEGING IN HET SCHAP
Ondanks een scala aan kleuren, blijven wit, beige en grijs toch het populairst. Voor wie wél een specifieke tint zoekt in een bepaalde kwaliteit én glansgraad, is de verfmengmachine een uitkomst. Leveranciers bieden u allerlei hulpmiddelen om de consument te helpen bij zijn keuze. Vooral apps zijn tegenwoordig een hype. Wie extra omzet wil genereren, doet er goed aan volop te inspireren met mooi gepresenteerde combinaties. Vooral gordijnen, vloerbekleding en woonaccessoires gaan samen met interieurverf over de toonbank.
Trendkleuren VOOR 2022
Blauw, groen, oranje en roze
Trendkleuren worden ieder jaar in de markt gezet door designers die zich baseren op maatschappelijke tendenzen. In 2021 speelden warme, natuurlijke en neutrale tinten die stabiliteit brengen de hoofdrol. Na de climax van de pandemie wordt het volgende jaar wat positiever: licht en luchtig blauw is een open kleur met tal van mogelijkheden. Het ondersteunende palet complementaire tinten van fris oranje en roze verrast. Maar in combinatie met de zachte, luchtige pastels uit het palet wordt het geheel rustgevend. Ook hip en trendy zijn verschillende groentinten. Al deze nieuwe kleuren zijn een opkikker voor zowel minimalistische als klassiekere interieurs.
Belg is conservatief
Op het vlak van wonen spelen Belgen meestal op safe en kiezen ze veelal voor lichte kleuren. Uit onderzoek blijkt dat wit, beige en grijs het vaakst voorkomen in onze interieurs. Toch zien we dat onze landgenoten meer en meer open staan voor advies. De juiste kleuren kiezen is niet gemakkelijk: er bestaan zo veel verschillende kleuren en het is niet vanzelfsprekend om een kamer visueel voor te stellen in een andere kleur.
1.001 MOGELIJKHEDEN MET DE VERFMENGMACHINE
Met de verfmengmachine is de consument niet afhankelijk van het mainstream kleurenaanbod aan premixverven. Met deze optie liggen honderden tinten binnen handbereik, bovendien in de gewenste verfkwaliteit én glansgraad. Zo heeft de klusser altijd de perfecte kleur en verf op maat. De mengmachine heeft ook een aantal troeven voor de winkelier. Denk aan een kleinere stock, aangezien minder kant-en-klare kleuren nodig zijn in de winkel. Dat schept meer ruimte om te inspireren. Bovendien biedt u zo een optimale service.
Extreem matte muren zijn het toppunt van stijl
SPECIAL EFFECTS
Voor klussers die niet vies zijn van een experimentje, zijn er diverse mogelijkheden. Van additieven die eenvoudig worden toegevoegd aan gewone muurverf, tot aparte verfconcepten voor een persoonlijk accentje. Denk aan glitter, een strak en industrieel betoneffect of nog wanden met krijteffect. Want extreem matte muren zijn het toppunt van stijl.
INNOVATIES
Luchtzuiverende verf
De lucht die we binnen inademen is twee tot vijf keer meer vervuild dan de buitenlucht. Dat komt onder meer doordat meubels en tapijten schadelijke stoffen zoals formaldehyde kunnen afgeven. Levis White+ Air Clean is een witte verf die tot 70% van de luchtvervuilende stoffen neutraliseert. Hoe groter de beschilderde oppervlakte, hoe groter het zuiverende effect. Dus ideaal om ook de plafonds mee te nemen. Levis White+ Air Clean is getest, goedgekeurd en gecertificeerd door het instituut Eurofins.
Bag-in-box
De Keyn D.Kube is de eerste verf in bag-in-boxverpakking: een kartonnen verpakking met daarin een plastic zakje met vacuüm en voorgemengde verf. In 2021 verkozen tot ‘Product van het jaar’. De vierkante vorm is perfect palletiseerbaar en stapelbaar zodat bij transport en opslag alle ruimte optimaal wordt benut. Door de schenktuit met dop is ze gemakkelijker om te openen, uit te gieten in een bakje, te sluiten en op te bergen. Dat is ook ecologisch: de verpakking weegt 80% minder en bevat 90% minder plastic dan een harde verpakking. Ook het afvalvolume is veel kleiner: de kartonnen verpakking gaat mee met het oud papier, de plastic zak wordt naar het recyclagepark gebracht.
CONSUMENT HELPEN BIJ DE KEUZE
Doordachte winkelconcepten
Fabrikanten halen het onderste uit de kan om hun producten optimaal te presenteren. Denk aan displays, informatieve/educatieve borden, video’s met productvoordelen … Dit bespaart u tijd: de consument kan zelf rondneuzen in het aanbod en gaat op eigen houtje over tot een aankoopbeslissing. Bovendien doen de vertegenwoordigers de installaties meestal zelf. Nog zo gemakkelijk voor de winkelier.
Nog meer inspiratie
Klanten krijgen volop inspiratie: met kleurenkaartjes om mee naar huis te nemen, brochures over het combineren van kleuren en professionele schildertips. Kleurentesters worden vaak voordelig en onder bepaalde voorwaarden soms volledig gratis aangeboden. Verder vinden meer en meer consumenten hun weg naar apps, vooral mensen onder de 50 jaar. Deze technologie staat niet stil en merken investeren sterk in de toekomst. De apps helpen op verschillende manieren: verfkleuren direct op de muren bekijken, ideeën delen met vrienden en familie, kleuren kiezen uit de 'echte' wereld of het complete product- en kleurassortiment van de fabrikant bekijken. Ten slotte worden ook rechtstreeks verfstalen besteld via de app, of winkelpunten in de buurt gezocht.
Advies op maat
Een enkele fabrikant gaat nog een stapje verder en verzorgt online kleuradvies én zelfs advies aan huis. De klusser uploadt enkele interieurfoto’s en krijgt vervolgens advies binnen de 2 werkdagen. Bij een thuisbezoek adviseert de consulent naargelang de ruimte en lichtinval, rekening houdend met decoratie-elementen, persoonlijke smaak en verwachtingen.
In combinatie met verf zien we dat gordijnen en vloerbekleding het zeer goed doen
VAAK VERKOCHTE ACCESSOIRES
Kant-en-klare concepten met raamdecoratie en vloerbekleding
De voor de hand liggende attributen die vaak tegelijk worden aangekocht zijn rollen, borstels, maskeertapes, verfbakjes … Maar in combinatie met verf zien we dat gordijnen en vloerbekleding het zeer goed doen. Ook woonaccessoires zijn enorm in opmars. De consument heeft het moeilijk om zelf geslaagde combinaties te zoeken en kiest liever een geheel dat kant en klaar wordt gepresenteerd.
Overlappende categorieën
Om de verkoop van andere categorieën te stimuleren, werkt u best met moodboards in verschillende woonstijlen:
- basic: ingetogen, grijzige kleuren;
- landelijk: wit, beige en natuurlijke tinten;
- bohémien: opvallende kleurencombinaties met een oosters tintje;
- Scandinavisch: warme, grijsblauwe kleuren, subtiele beiges en variaties van licht genuanceerde wittinten;
- shabby chique: een subtiele blend van aardse tonen;
- industrieel: grijs, bruin en zwart en baksteen.
Met dank aan AkzoNobel, De Keyn en V33