Auto onderdelenPremium

tips & tricks voor de vervanging van luchtveren

De herstelling van luchtvering heeft al eens wat voeten in de aarde. Daarom is het waardevol om per productcategorie enkele tips en tricks uit te lichten.

LuchtverenLUCHTVEREN

Verifieer na het installeren van een luchtbalg altijd nog even of de onderste bevestiging correct is gemonteerd en in de montagepinnen/vergrendelingen is bevestigd. Als de onderste kop niet goed gepositioneerd is, kan die breken of de luchtveer kan losraken.

Er zijn toepassingen waar je moet checken of de bovenkant van de luchtveer goed gemonteerd zit op de locatiepin. Is dat niet het geval, dan drukt de balg tegen het bovenste bevestigingspunt/klip zodra die op druk gebracht wordt, wat leidt tot een geperforeerde bovenste zuiger en dus tot een lekkende luchtveer.

Arnott - VOSS-aansluiting

Arnott - Voss-aansluitingVoss-aansluiting

Hergebruik nooit oude Voss-aansluitingen! De rubberen afdichting raakt bij hergebruik gemakkelijk beschadigd, wat kan leiden tot een luchtlek langs de connector. Indien nodig, draai de Voss-aansluiting vast met maximaal 2 Nm. Wanneer er meer kracht wordt toegepast, kan de schroefdraad beschadigd raken en een lekkage veroorzaken.

Luchtleidingen

Controleer de luchtleiding op krassen en insnijdingen voordat deze wordt geplaatst. Dit kan namelijk leiden tot een lekkage. Indien aanwezig, gebruik dan een geschikte cutter om het slechte gedeelte weg te snijden. Steek vervolgens de schone luchtleiding volledig in de VOSS-aansluiting en druk aan totdat het niet meer verder gaat. Trek er kort aan om de leiding vast te zetten en te zorgen voor een luchtdichte verbinding.

Zorg er, na het plaatsen in de Voss-aansluiting, voor dat de volledige luchtleiding op de juiste positie zit. Als de luchtleiding niet op de juiste plaats zit, kan deze na verloop van tijd gedeukt of beschadigd raken. In sommige gevallen kan de luchtleiding door een onjuiste positionering klem komen te zitten tussen de luchtbalg en chassiscomponenten (bijv. de binnenste wielkast) nadat de luchtbalg op druk wordt gebracht. Door de beklemming wordt het aflaten van de luchtdruk praktisch onmogelijk gemaakt.

Arnott - luchtvering - Notch

Arnott - luchtvering Folded SpringLuchtveer op druk brengen

Luchtbalgen moeten gemonteerd worden zoals geleverd. Het uittrekken of onder druk zetten van de luchtveer maakt de montage niet makkelijker, maar zorgt er wel voor dat er schade kan ontstaan. De balg kan zich dan namelijk verkeerd uitvouwen (knikken) tijdens het oppompen.

Breng de luchtveer alleen op druk als het voertuig op rijhoogte niveau is ondersteund. Als dit niet wordt gedaan, wordt het voertuiggewicht ongelijk verdeeld. Hierdoor kan de luchtbalg verkeerd uitvouwen (knikken) tijdens het oppompen. Dit creëert zoveel spanning dat de rubber balg uit de krimpring kan worden gedrukt. Bovenstaande methode is generiek, voor model specifieke procedures raadpleeg en volg altijd de instructies van de fabrikant.

De laatste check

Arnott - luchtvering - laatste checkEr zijn een aantal dingen om rekening mee te houden bij de vervanging van een luchtveer. Als alleen de luchtbalg wordt vervangen, check dan de schokdemper kritisch op functionaliteit en olielekkage. Als de dempingskracht van de gebruikte schokbreker is afgenomen, dan houdt dit in dat de luchtveer wordt blootgesteld aan krachten waarvoor die niet gemaakt is. Hierdoor raakt die sneller beschadigd wat leidt tot vroegtijdige vervanging. Ten tweede, als de luchtveer op de schokdemper is gemonteerd, kan een olielekkage leiden tot aantasting van het rubber waardoor de levensverwachting van de luchtbalg significant verminderd.

In het geval dat de lekkende luchtveer langere tijd onopgemerkt is gebleven, kan de lekkage het functioneren van de compressor ook beïnvloed hebben. Een luchtlekkage in het systeem kan ervoor zorgen dat de compressor te vaak of continue aanslaat wat leidt tot oververhitting. Het gevolg is dat de compressor niet langer de juiste druk kan leveren om de auto op de correcte rijhoogte te krijgen, of dit duurt veel langer dan normaal. De meeste diagnostische apparaten kunnen een compressor check uitvoeren of ze kunnen de maximale druk meten om de conditie te controleren. Gebaseerd op de resultaten van deze tests, kan geadviseerd worden om een compressor te vervangen.

Met dank aan Arnott Europe

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Rory Moerman

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine